1 USD
1.88187 BGN
Петрол
73.28 $/барел
Bitcoin
$98,233.7

Дългогодишният редактор на „Rolling Stone“ Дейвид Фрик: Големите изпълнители отиват на турне там, където е пазарът

Мнение

Само България ли е подминавана от големите звезди?

 

„Като писател и радиоводещ, когато пътувам до страни като България, търся какво е специално в музикално отношение - в изпълненията на живо и и в записите. Музиката, както и политиката имат местни специфики. И в това също има възможности за развитие на бизнес - музикантите навсякъде, както и писателите, диджеите и специалистите по маркетинг трябва да ядат и да заслужават справедливо заплащане. През първите две години „Ролинг Стоунс“ бяха местна група - всеки трябва да започне от там. Там започват възможностите“, ,казва дългогодишният музикален журналист Дейвид Фрик за bTV Бизнес Новините малко преди да потегли към Европа и да стане част от второто издание на конференцията SoAlive в София (2-4 октомври).

Снимка: SoAlive
Дейвид Фрик е музикален журналист в култовото списание Rolling Stone в продължение на три десетилетия. Той е четирикратен носител на наградата ASCAP-Deems Taylor за отлични постижения в музикалната журналистика и е номиниран за Грами автор. От 2015 г. той е водещ на The Writer's Block, седмично предаване по Sirius XM Radio, където му гостуват Metallica, Нийл Йънг, Кийт Ричардс и Робърт Плант от Led Zeppelin и много други рок изпълнители от световния небосклон.

В началото на кариерата си като журналист Фрик е очарован от възможността да пиша за музика, след като прочита  бележки на задните корици на грамофонни плочи от велики критици като Нат Хентоф и Ралф Джей Глийсон и от ранния му досег до джаз и рок списания в гимназията.

Изберете магазин

Разгледай онлайн нашите промоционални брошури

Цените са валидни за периода на акцията или до изчерпване на наличностите. Всички цени са в лева с включен ДДС.
Advertisement

„Купих първия си брой на Rolling Stone през 1968 г. и бързо се абонирах, за да изучавам работата на пионерите в музикалната критика и бележките на писатели като Грейл Маркъс, Дейв Марш, Елън Уилис, Лестър Бангс и Лени Кей. Започнах да пиша за музика, защото исках да науча повече за артистите, музикантите и текстописците в албумите, които ме трансформираха, и за това как са правили музиката - вдъхновението и процеса зад създаването и изпълнението. Често казвам, че не пиша за звезди - пиша за музиканти. Някои от тях са звезди“, казва той.

 
Снимка: Getty Images

Питаме Фрик дали животът на музикалните журналисти, отразяващи рок сцената, прилича ли на този на рок звездите…

„Той е едновременно много различен и в някои отношения много подобен. Всички се борим в началото и печелим малко или почти никакви пари - правим го от любов към работата и нуждата да изразим себе си. Тръпката да видя за първи път името си отпечатано без съмнение беше много подобно на вълнението, което изпитва всеки музикант и текстописец, когато записва първите си песни и албуми. И много от работата, която вършим - музиканти и писатели - е самотна. Налага се да работиш сам и то много усилено, преди да покажеш работата си на света.

Снимка: Getty Images

Фрик казва, че като писател той не е звездата на шоуто, а е там, за да докладва какво се случва и да предаде това вълнение и откровение обратно към читателя.

„Получавам собствената си слава, когато всичко работи както трябва. Но аз не съм звезда - и това е добре за мен. Мога да бъда около музиката и музикантите 24 часа в денонощието - и мога да пиша за това и да говоря за това по радиото. Добра работа, ако можете да я получите“, добавя той.

Относно проблемът, че рядко големи музикални звезди избират България като „спирка“ за своите турнета, Фрике казва, че турнетата трябва да се разглеждат първо като бизнес и търговско начинание. По негови думи най-големите изпълнители отиват там, където е пазарът.

„Това е също толкова вярно и за тук (САЩ). The Rolling Stones ще изнесат два концерта в района на Ню Йорк - и ще прескочат щати като Уайоминг и Северна Дакота. Но знам, че България е голяма страна за Metallica - те са свирили там и съм виждал плакатите, направени от български фенове, висящи в студиото на групата, заедно със знамената и плакатите, които са получили от Япония, Испания, Индонезия и Мексико“, разказва музикалният журналист пред екипа ни.

Тъй като често говорим за пари и бизнес на нашия сайт, можем да кажем, че най-големият онлайн продажбата за годината у нас по данни на банките е няколко хиляди билети за концерт. Като абсолютен фен на концертите няма как да не попитаме Дейвид кой е най-големият концерт, на който е присътвал?

„Според размера на публиката най-големият концерт, на който съм присъствал, беше през 1969 г. -Уудсток. По това време билетът струваше солидна сума - 3 дни за 18 долара. Бях един от малкото в тълпата от 500 000 души, които наистина си платиха, за да влязат. Колкото за най-скъпия ми билет, нямам идея. Имам късмета да присъствам на много концерти, благодарение на работата си. Но когато аз плащам, се опитвам да се уверя, че това, което плащам, ще стигне до артиста“, казва той.

Снимка: Getty Images

По време на професионалната си кариера вече близо 4 десетилетия Фрике е човекът, който задава големите въпроси на музикалните рок звезди.

„Спомням си, когато интервюирах Кийт Ричардс от „Ролинг Стоунс“ за списание Rolling Stone през 2002 г. Бях говорил с него често в преди това и си спомням, че си мислех онзи ден - ако някой ми беше казал, докато Слушах Beggar's Banquet в моята стая в студентското общежитие, че някой ден Кийт Ричардс ще знае името ми и щях да имам шанса да говоря с него надълго и нашироко за музика и влияния, щях да кажа: „Ти си луд. Никога няма да се случи."

И до ден днешен любимия начин на Фрике да слуша музика е по радиото, казва, че осъзнава популярността на подкастите заради повишения интерес към дигитализацията, но не им е особен фен.

Съдържанието е информативно и не представлява консултация, препоръка или съвет за вземане на инвестиционно решение.

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст