Ще ги стигнем ли? Сравняваме средните пенсии в България и Германия
Ето какви пенсии взимат германците
Френската столица претърпя дълбока трансформация в изключително мобилен и екологичен град
Преди четири години Париж възприе идеята за 15-минутен град - концепцията, че трябва да можеш да живееш на кратко разстояние пеша или с велосипед от работа, училище, магазини и други аспекти на ежедневието, пише Fast Company.
Оттогава градът се е променил коренно. В момента има 1200 км защитени велосипедни алеи и повече парижани карат колело, отколкото автомобил. Празните офиси са преустроени с жилища, работни пространства, фитнес зали, магазини и други приложения под един покрив.
Кметът наскоро заяви, че 2025 г. ще бъде годината на „хиперблизостта“ с още по-голям акцент върху предоставянето на услуги във всеки квартал, така че да не се налага хората да се качват в колата всеки път, когато трябва да свършат нещо.
„Париж претърпя дълбока трансформация в изключително мобилен и екологичен град“, пише Карлос Морено, професорът от Сорбоната, автор на фразата „15-минутен град“ (ville du quart d'heure), в новата си книга „15-минутният град“.
Защо Париж иска да бъде 15-минутен град?
Морено представи идеята на конференцията за климата в Париж през 2015 г. и скоро започна да съветва кмета Ан Идалго, която превърна концепцията за 15-минутен град в стълб на кампанията си за втори мандат.
Хидалго настоява за по-малко автомобили, за да се намали както въглеродният отпечатък на града, така и нездравословното замърсяване на въздуха. Но промените не се отнасят само до улесняването на придвижването с велосипед или пеша - също толкова важно е хората да имат повече възможности наблизо, казва Морено. Близостта е ключова част от устойчивия транспорт. А освен това е и по-добър начин на живот.
„Дори и да разполагаме с тези технологии - много подобрения в електрическите превозни средства, в обществения транспорт - въпросът е защо ни е необходимо да пътуваме дълго време всеки ден?“, казва той пред Fast Company. „Защо трябва да прекарваме времето си само в пътуване от дома до офиса, до медицински услуги, до магазина и т.н.? Предложил съм този обратен начин за урбанизъм, който е ориентиран към услугите. Качеството на живот е свързано с достъпа до различни местни услуги в непосредствена близост“.
Градът насърчава преустройството на сгради, които са били използвани само през част от времето, като например офиси, в многофункционални пространства. В една бивша административна сграда сега има покрит пазар, жилища, офиси, общинска детска градина, хотел и младежки хостел, ресторанти, барове, художествена галерия, фитнес зала и градско земеделие на покрива.
Малко използвани паркинги и бивши промишлени обекти се превръщат в жилища. Бившият родилен дом сега е училище с библиотека и детска площадка, до които обществеността има достъп извън учебните часове за прожекции на филми на открито, представления и панаири на книгата.
Градът също така се стреми да гарантира, че всеки квартал има достъп до по-значими услуги, като например здравеопазване и пространства за съвместна работа.
Ето какви пенсии взимат германците
Идеята се заражда през далечната 1885 г.
Американската мечта обикновено включва постигане на просперитет и притежание на няколко важни неща