
Средната брутна заплата в България през март мина 2500 лв
Тя е нараснала със 190 лева спрямо февруари
"Ако искането на синдикатите се приеме, от 2027 г. София трябва да плаща 200 млн. лв. допълнително само за увеличението на заплатите"
За втори ден в София няма нормално функциониращ градски транспорт, след като шофьорите продължават с протестите. Това е поредния протест на служителите от началото на годината, но може да се каже, че е един от най-големите досега. Въпросът за заплатите не шофорите предизвика дебати през последните дни. Но какви са те и как точно се определят бонусите им?
Софиянци останаха без превоз в час пик, а напрежението по спирките и улиците нарасна. Основното искане на протестиращите е увеличаване на възнагражденията, което според тях е необходимо за достойно заплащане на труда им.
Заместник-кметът по финанси и здравеопазване Иван Василев обяви в ефира на БНТ, че заплатите на шофьорите и ватманите в момента варират между 3500 и 4600 лв. Това включва базовото възнаграждение и различни бонуси, допълнителни заплащания за нощен труд, работа през уикенди и извънреден труд.
Кметът на София Васил Терзиев очерта потенциално ново споразумение, което би могло да удовлетвори исканията на протестиращите.
„Това, по което работим, е 100% увеличение на бонуса, което би позволило да постигнем, за работещите в електротранспорта и автотранспорта, 400 лв. Това, което те искаха“, казва Васил Терзиев в „Лице в Лице“.
"Това, което искат синдикатите, е 400 лв. увеличение нетно към стартовата заплата, 500 лв. догодина и 600 лв. по-догодина, 1500 лв. нетно. Това, облечено в цифри, означава 50-60 милиона лева тази година, 60-70 милиона догодина и около 100 милиона по-догодина. Всяка година увеличение, сумарно това са 400 милиона. 400 милиона са 800 автобуса", изчисли кметът.
Според него към стартовата заплата от 1780 лева за шофьор ще се добавят:
Предложението да увеличението обаче засяга само шофьорите в две от общо четири общински дружества.
„Няма да има увеличение в метрото, защото там брутната заплата на машинист е 4800 лв. без много извънреден труд.“
Ако искането на синдикатите се осъществи, от 2027 г. София трябва да плаща 200 млн. лева допълнително всяка година само за увеличението на заплатите.
В момента 4 дружества са ангажирани с обслужване на градския транспорт в София - Център за градска мобилност, Метрополитен, Автотранспорт, Електротранспорт.
Миналата годна от 1 ноември се въведе бонусна система заплащане в столичния автотранспорт и електротранспорт.
В подписаното споразумение е записано, че се въвеждат три категории по натовареност за „Столичен автотранспорт“ и две категории по натовареност за „Столичен електротранспорт“. Километричният пробег за най-тежката категория (3-та) в наземните оператори ще бъде на стойност 0.013% от минималната работна заплата. Бонусите за сервизните работници и административния персонал ще бъдат 80% от средния бонус на шофьорите, се посочва още в съобщението. Средният бонус е на стойност от 291 лв.
Докато едни твърдят, че предложената сума напълно покрива исканията, други настояват, че натоварването и отговорността, свързани с професията, заслужават още по-адекватно заплащане. Междувременно спирането на транспорта създаде известен хаос.
До 15 ч. вчера 271 622 пътници са използвали метрото. Това е с 8908 повече сравнение с пътниците за същия период вчера. В сутрешния час пик, което е между 8 и 9 ч. пътниците днес са били 50760, което е с 1376 по-малко от пътниците вчера. Според „Метрополитен“ това се дължи на факта, че вчера беше неучебен ден.
Последвайте businessnovinite.bg в INSTAGRAM
Последвайте businessnovinite.bg във FACEBOOK
Последвайте businessnovinite.bg в LINKEDIN
Тя е нараснала със 190 лева спрямо февруари
Така защитихме потребителите, обяви енергийният министър Жечо Станков
Целта на новия закон е осигуряването на защита на интересите на държателите на криптоактиви