
Бюджетният дефицит може да надхвърли 5% тази година
Фискалният съвет прогнозира икономически растеж от около 3,2% през годината
"Ако искането на синдикатите се приеме, от 2027 г. София трябва да плаща 200 млн. лв. допълнително само за увеличението на заплатите"
За втори ден в София няма нормално функциониращ градски транспорт, след като шофьорите продължават с протестите. Това е поредния протест на служителите от началото на годината, но може да се каже, че е един от най-големите досега. Въпросът за заплатите не шофорите предизвика дебати през последните дни. Но какви са те и как точно се определят бонусите им?
Софиянци останаха без превоз в час пик, а напрежението по спирките и улиците нарасна. Основното искане на протестиращите е увеличаване на възнагражденията, което според тях е необходимо за достойно заплащане на труда им.
Заместник-кметът по финанси и здравеопазване Иван Василев обяви в ефира на БНТ, че заплатите на шофьорите и ватманите в момента варират между 3500 и 4600 лв. Това включва базовото възнаграждение и различни бонуси, допълнителни заплащания за нощен труд, работа през уикенди и извънреден труд.
Кметът на София Васил Терзиев очерта потенциално ново споразумение, което би могло да удовлетвори исканията на протестиращите.
„Това, по което работим, е 100% увеличение на бонуса, което би позволило да постигнем, за работещите в електротранспорта и автотранспорта, 400 лв. Това, което те искаха“, казва Васил Терзиев в „Лице в Лице“.
"Това, което искат синдикатите, е 400 лв. увеличение нетно към стартовата заплата, 500 лв. догодина и 600 лв. по-догодина, 1500 лв. нетно. Това, облечено в цифри, означава 50-60 милиона лева тази година, 60-70 милиона догодина и около 100 милиона по-догодина. Всяка година увеличение, сумарно това са 400 милиона. 400 милиона са 800 автобуса", изчисли кметът.
Според него към стартовата заплата от 1780 лева за шофьор ще се добавят:
Предложението да увеличението обаче засяга само шофьорите в две от общо четири общински дружества.
„Няма да има увеличение в метрото, защото там брутната заплата на машинист е 4800 лв. без много извънреден труд.“
Ако искането на синдикатите се осъществи, от 2027 г. София трябва да плаща 200 млн. лева допълнително всяка година само за увеличението на заплатите.
В момента 4 дружества са ангажирани с обслужване на градския транспорт в София - Център за градска мобилност, Метрополитен, Автотранспорт, Електротранспорт.
Миналата годна от 1 ноември се въведе бонусна система заплащане в столичния автотранспорт и електротранспорт.
В подписаното споразумение е записано, че се въвеждат три категории по натовареност за „Столичен автотранспорт“ и две категории по натовареност за „Столичен електротранспорт“. Километричният пробег за най-тежката категория (3-та) в наземните оператори ще бъде на стойност 0.013% от минималната работна заплата. Бонусите за сервизните работници и административния персонал ще бъдат 80% от средния бонус на шофьорите, се посочва още в съобщението. Средният бонус е на стойност от 291 лв.
Докато едни твърдят, че предложената сума напълно покрива исканията, други настояват, че натоварването и отговорността, свързани с професията, заслужават още по-адекватно заплащане. Междувременно спирането на транспорта създаде известен хаос.
До 15 ч. вчера 271 622 пътници са използвали метрото. Това е с 8908 повече сравнение с пътниците за същия период вчера. В сутрешния час пик, което е между 8 и 9 ч. пътниците днес са били 50760, което е с 1376 по-малко от пътниците вчера. Според „Метрополитен“ това се дължи на факта, че вчера беше неучебен ден.
Последвайте businessnovinite.bg в INSTAGRAM
Последвайте businessnovinite.bg във FACEBOOK
Последвайте businessnovinite.bg в LINKEDIN
Фискалният съвет прогнозира икономически растеж от около 3,2% през годината
Основният руски износител е реализирал 40 млрд. долара от глобален износ между 2022 и 2024 г.
Тя има портфолио от над 500 имена, които е помогнала да бъдат избрани