1 USD
1.69072 BGN
Петрол
71.84 $/барел
Bitcoin
$105,733.0

Въвеждат общ билет за влак и автобус

Железопътният транспорт става гръбнакът на превозите, а автобусният транспорт ще бъде производен

Вицепремиерът и министър на транспорта Гроздан Караджов представи амбициозна програма за модернизация и либерализация на обществения транспорт, която трябва да бъде реализирана в рамките на около година и половина. Сред основните мерки са въвеждането на общ билет за влак и автобус, изграждането на единна национална транспортна схема, както и приемането на нов закон за обществения транспорт.

По време на публична дискусия относно проекта за възлагане на пътнически железопътни услуги вицепремиерът Караджов посочи, че железопътният транспорт става гръбнакът на превозите на пътници в България, а автобусният транспорт ще бъде производен.

„Където спира влакът - оттам тръгва автобусът, а не, както е сега, автобусът да събере пътниците, а за влака - който остане", обясни Караджов.

Изберете магазин

Разгледай онлайн нашите промоционални брошури

Цените са валидни за периода на акцията или до изчерпване на наличностите. Всички цени са в лева с включен ДДС.
Advertisement

Преди влизането на частните оператори, ще бъде подготвена и нова транспортна схема за превозите на пътници. Тя трябва да влезе в сила преди договорите на операторите, така че от следващата година от първия влак до последния автобус да се движат в общ график, пише "Сега". Графикът ще е ориентиран към пътника, а заедно с новите влакове, които идват от април, ще се усети, че има нова система и ново отношение към клиента.

"Нито един български гражданин няма да почувства ценови шок от промяната. Това не е процедура от едни богати хора да направим още по-богати", увери той.

Караджов обясни, че от 2019 г. железопътният пазар е либерализиран, но до момента нито един частен оператор не извършва пътнически превози.

„Издадени са три лиценза на жп компании, които искат да возят пътници, но нито една от тях не е пуснала търговски влакове. България е поела ангажимент по Плана за възстановяване и устойчивост да проведе процедура за разделяне на жп мрежата на няколко региона и по този начин да стимулира конкуренцията в сектора“, каза Караджов, цитиран от БТА.

Той добави, че подходът при разделянето на лотовете е регионален и е съгласуван с Европейската комисия, като заяви, че първоначално в тези региони ще има само един оператор, който ще извършва същите дейности, които се извършват сега от държавния оператор. По думите му преминаването към новите оператори ще стане плавно, с достатъчно дълъг период за мобилизация и няма да бъде усетено от пътуващите.

„При неизпълнение на договорите предвиждаме тежки санкции, включително и отнемане на лицензи“, добави Караджов и допълни, че цените на билетите и картите няма да се променят. Собствеността на влаковете остава на държавата, няма да бъде прехвърлена на никого. Не се предвижда и увеличение на субсидията с новия договор за обществена услуга

Вицепремиерът Караджов подчерта, че Колективният трудов договор на служителите, които в момента работят в БДЖ, ще действа за целия срок на договора за обществена услуга.

„Ние сме част от Европейския съюз, а в него всички държави са социални, затова трябва да подходим с отговорност към всички работещи“, заяви Караджов.

Проектът предвижда разделянето на жп мрежата на три региона – западен с териториален обхват 75%, северен с 14% и южен с 11%. Процедурата се очаква да стартира до края на юли, а между 30 октомври и 31 декември трябва да се извърши класиране и да се подпишат договорите. От 1 януари 2026 г. е предвиден 11-месечен срок за мобилизация на избраните изпълнители, а от 13 декември 2026 г., заедно с новия график за движение на влаковете, те трябва да започнат своята работа. Договорът за обществена услуга е за срок от 12 години.

Последвайте businessnovinite.bg в INSTAGRAM 

Последвайте businessnovinite.bg във FACEBOOK

Последвайте businessnovinite.bg в LINKEDIN

Съдържанието е информативно и не представлява консултация, препоръка или съвет за вземане на инвестиционно решение.

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст

Виж всички предложения от брошурата тук