1 USD
1.81146 BGN
Петрол
72.44 $/барел
Bitcoin
$82,652.8

Куп нарушения: Заведения по зимните ни курорти масово отчитали 9% ДДС вместо 20%

БГ Бизнес

Ако не получите касова бележка, имате право да не платите за конкретната стока, припомнят от НАП

НАП установи нарушения в 479 търговски обекта в планинските ни курорти. В рамките на зимната контролна кампания, която стартира на 3 януари, служителите на „Фискален контрол“ са проверили над 1500 заведения, магазини и хотели в Банско, Разлог, Добринище, Баня, Боровец, Смолян и Пампорово.

Разкритите от фискалните инспектори нарушения са: неиздаване на касови бележки; разминаване между маркираните на фискалното устройство суми и наличностите в касата; документи за продажба, неотговарящи на изискванията, погрешно начисляване на ДДС, което за ресторантьорите от 1 януари е 20%, а не 9%, както беше през последните няколко години. Заради констатираните нарушения на 453 от търговците са издадени актове за установяване на нарушение, 14 предстои да бъдат санкционирани, а 57 от проверените търговски обекта подлежат на запечатване.

В рамките на контролната кампания данъчните инспектори са извършили т.нар. „явно наблюдение“, което означава, че те са се легитимирали и в продължение на няколко дни са присъствали в заведението или хотела. По този начин те са проследили  постъпленията, след което са ги сравнили с продажбите в предходни периоди. В проверките се е включил и "таен клиент", чрез който безспорно е установено, че част от търговците не издават документи за извършените продажби. В 243 от ресторантите проверяващите са констатирали  некоректно отчитане на ДДС от 9% вместо 20%.  В 59 от проверените търговски обекта на клиентите не е издадена касова бележка. Това е опит за избягване на изискванията за отчитане на продажбите, което е основание за налагане на санкция, включително „запечатване на обект“.

Изберете магазин

Разгледай онлайн нашите промоционални брошури

Цените са валидни за периода на акцията или до изчерпване на наличностите. Всички цени са в лева с включен ДДС.
Advertisement

В случай че потребител не получи фискален бон при заплащането на стока или услуга, има право да задържи плащането към търговеца до получаването на касова бележка. Това е предвидено в Закона за ДДС и цели засилване противодействието на укриването на приходи и на нелоялната конкуренция, както и гарантирането на потребителските права. С цел да предпази потребителите и техните права, НАП изработи електронна брошура, която разяснява защо е важно да се изисква документ за продажба.

Гражданите могат да осъществяват контрол върху отчитането на приходите и като използват мобилното приложение на приходната агенция – NRA Mobile, което сканира QR кода върху бележката. 

Последвайте businessnovinite.bg в INSTAGRAM

Последвайте businessnovinite.bg във FACEBOOK

Последвайте businessnovinite.bg в LINKEDIN

Съдържанието е информативно и не представлява консултация, препоръка или съвет за вземане на инвестиционно решение.

Бизнес Видео Подкаст

Виж всички предложения от брошурата тук