
Как да разберете дали търговците ви дават фалшиви касови бележки?
НАП създаде приложение в помощ на потребителите
Потребителите могат да упражняват постоянен граждански контрол върху отчитането на приходите от търговците, като изискват касови бележки при заплащане на стоки или услуги и след това проверяват дали те са истински или фалшиви.
Това става възможно чрез мобилното приложение на НАП - NRA Mobile, което сканира QR кода на касовата бележка. През 2024 г. чрез приложението са проверени над 300 000 фискални бона, а от началото на тази година те вече са над 40 000, като нито един от тях не е бил фалшив.
За да проверят дали касовите бележки, издадени от търговците, са истински или фалшиви, потребителите трябва да сканират отпечатания върху тях QR код. Приложението показва кодираните стойности на покупката, дата, час и номер на касовата бележка, както и фискалната памет на касовия апарат. Клиентът може да сравни дали данните в бележката съвпадат с тези в мобилното приложение.
Разгледай онлайн нашите промоционални брошури
Ако има разлика, приложението дава възможност за директен контакт с НАП по телефона за сигнализиране на фалшива касова бележка. Потребителят може също така да направи справка дали конкретната касова бележка е получена в сървърите на приходната агенция, като за това е нужно да изчака няколко минути. Ако всичко е наред, приложението показва зелен екран, което означава, че документът е успешно получен в НАП.
Мобилното приложение NRA Mobile може да се изтегли през App Store за устройства с операционна система iOS или през Google Play за Android устройства.
Ако не бъде издадена касова бележка, клиентите могат да подадат сигнал в НАП, като се свържат с Информационния център на приходната агенция на телефон 0700/18-700 или изпратят имейл на: [email protected].
Освен това, те имат право да задържат плащането към търговеца, докато не получат платежния документ. Тази промяна в Закона за ДДС влезе в сила от 1 януари 2024 г. с цел да се противодейства на укриването на приходи и нелоялната конкуренция, както и да се гарантират потребителските права, свързани с наличието на касова бележка.
Когато изискват и получават платежен документ при заплащане на стоки и услуги, клиентите осъществяват граждански контрол върху отчитането на приходите и стават гарант за лоялна конкуренция.
Фискалният бон им дава възможност да защитят правата си, ако закупената стока се окаже дефектна или опасна. Касовата бележка е необходима и за замяна или връщане на закупен артикул, в случай че потребителят има това право, произтичащо от закон или от предварително поет ангажимент от търговеца.
Последвайте businessnovinite.bg в INSTAGRAM