Какво да правим, ако станем жертва на измама при онлайн пазаруване?

Не са препоръчителни импулсивните покупки

 

Традиционно декември е свързан с повишено предлагане и търсене на продукти, тъй като Коледа и Нова година е времето, когато всички прекарват със семействата си, а размяната на множество подаръци играе ключова роля за цялостното настроение на празниците.

"Онлайн пазаруването става все по-предпочитано за потребителите, поради възможността да се избира от повече стоки, удобството да се сравняват цени и най-вече свободата на потребителите да пазаруват в удобен за тях времеви диапазон, без да се налага да се съобразяват с работно време на магазините, задръствания и струпване на хора пред каси", каза пред businessnovinite.bg Никола Илчев, експерт по електронна търговия.

Естествено пазаруването онлайн може да се превърне в неприятно преживяване, ако потребител попадне на некоректен търговец. По тази причина е много важно да се спазват някои добре установени практики.

По думите на Илчев, планирането и отделянето на време за подготовка на пазаруването е един от ключовите съвети. Ако потребителят знае какво иска да закупи, най-добре би било да отдели достатъчно време, за да направи добро проучване и намери конкретната стока при най-добрите условия. Тук на помощ идват сайтовете за сравнение на цени, в които потребителите могат да намерят най-добрата оферта за конкретен продукт. Винаги трябва да се внимава за скрити условия и такси, които могат да увеличат цената на продукта, по време на или след завършване на поръчката.

"Импулсивните покупки, провокирани от агресивни реклами в социалните мрежи, не са препоръчителни, тъй като има много търговци, целящи да се възползват от т.нар. “коледен дух” и да продадат стока на завишена цена. Ако потребител хареса продукт от реклама, може да направи търсене по име или ключово описание на този продукт  и сравни цените на търговци в Интернет. Ако все пак не намери по-добри условия от рекламираните, може да премине към поръчка", категоричен е експертът.

 

"Много е важно винаги да се проверява от кого се купува стоката. Всеки онлайн магазин трябва да има страница с общи условия, в които да са посочени юридическото лице зад сайта, контакти за връзка и ясно да са описани всички условия за доставка, връщане, замяна и други. Ако част от тези атрибути липсват, то това е предпоставка за проблеми при възникване на евентуален казус при доставка или качеството на закупения продукт. Освен това потребителите могат лесно да проверят в социалните мрежи за наличие на позитивни или негативни отзиви за търговеца, оставени от други клиенти", каза още Никола Илчев.

 

Според него важно за социалните мрежи е, че те са място за комуникация, а не за покупка на стоки. Всяка търговска дейност, извършвана в чатове, групи или страници, може да доведе до проблеми. Поръчка направена в платформа, различна от електронен магазин на търговец, много трудно може да бъде обжалвана при възникнал проблем и е невъзможно да се сезират институции, отговарящи за защита правата на потребителите.

 

Плащането и доставката са елементи, при които потребителите трябва да са много внимателни. При извършване на поръчка, на първо място потребителят трябва да се увери, че връзката към магазина е сигурна. Това може лесно да се види, ако има наличие на катинарче до линка с адреса на магазина в лентата на браузъра (виж изображението по-долу).

"При  плащане с карта и недоставяне на стоката, потребителите имат възможност да се обърнат към своята банка, картоиздател, за да анулират плащането и сумата да бъде възстановена. При доставка на стоката от куриер, в България потребителите имат възможност да направят преглед на поръчката, за да се уверят, че тя е с нужното качество и количество. Важно е тази услуга да е предварително заявена от потребителя, по време на самата поръчка или при комуникация с търговеца по телефон или друг канал", коментира Илчев.

 

Декември е изключително натоварен период за всички куриерски компании и по тази причина е добре всички поръчките да не се правят в последния възможен момент. Така потребителите ще си гарантират липсата на разправии със служителите на логистичните организации и неприятни моменти с липсващи подаръци

Експертът припомня, че основно потребителско право, при пазаруването по Интернет, е възможността стоката да бъде върната в  14 дневен срок, от получаването ѝ. Естествено тя трябва да е в оригиналната си опаковка, състоянието и да е неразличимо от ново, т.е. да няма никакви белези от употреба, както и да е придружена с всички документи за покупката - касов бон, стокова разписка и други. Потребителят може да попълни т.нар. Протокол за връщане, който трябва да е лесно достъпен на сайта на търговеца, под формата на документ, а чести и като онлайн формуляр, след което да изпрати стоката до представителство на фирмата продавач. Потребителят има право да получа цялостно или частично сумата, заплатена за продукта, в рамките на 14 дневен срок.

 

Ако потребител стане жертва на измама или некоректна практика при пазаруване онлайн, той може да подаде сигнал към Комисия за защита на потребителите. За целта ще са му необходими номер на поръчка, копие от кореспонденция с търговеца, най-добре направена по имейл, копия на всички документи, с които е получил стоката, подробни данни за търговеца - име на фирма, телефон, адрс и най-важното точно описание на възникналия проблем, каза още Илчев.

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст