Мъж живее по 300 дни годишно на круизен кораб, защото му излиза по-евтино от сметките в града
Той е посетил едни и същи дестинации над 70 пъти за две години
Най-силно увеличение на цените се наблюдава между 2021 и 2022 година
През последните пет години цените на основните хранителни продукти в България са се повишили рязко, като тенденцията се запазва и през 2025 г. Данните на НСИ показват, че поскъпването обхваща стоките от първа необходимост. В сравнение с 2020 г., всички проследени артикули – ориз, хляб „Добруджа“, прясно мляко, бяло сирене и яйца – продължават да поскъпват, като за някои от тях увеличението е по-изразено от средното за периода.
Най-сериозно е увеличението при бялото сирене, което от 8.3 лв/кг през 2020 г. достига до 13.7 лв/кг през 2024 г., или ръст от над 65%. Според данни на НСИ за 2025 г., цената се стабилизира около 13.9–14.1 лв/кг, което е допълнително, но по-умерено нарастване.
Прясното мляко също поскъпва – от 1.6 лв/л на 2.8 лв/л, което представлява увеличение от 75%. През 2025 г. средната му потребителска цена се движи около 2.85–2.90 лв/л..
При хляба нарастването е общо 50% за периода. Данните за 2025 г. показват, че хляб „Добруджа“ запазва ниво около 2.20–2.25 лв, което е леко повишение спрямо 2024 г. Оризът следва подобна динамика, като крайната цена през 2024 г. е с близо 46% по-висока от тази през 2020 г., а през 2025 г. достига около 3.70–3.80 лв/кг.
При яйцата процентното увеличение е най-голямо – 100%, като от 20 стотинки през 2020 те достигат до 40 стотинки през 2025 г. Това се дължи на ниската им базова стойност, което прави всеки ценови скок процентно значим. Периодът 2021–2022 г. се очертава като най-проблемен за всички продукти. Тогава голяма част от цените нарастват с между 20% и 30%, което съвпада с глобални икономически сътресения – проблеми във веригите на доставки, скок на енергийните разходи, инфлацията и последиците от войната в Украйна.
Последвайте businessnovinite.bg във FACEBOOK
Последвайте businessnovinite.bg в LINKEDIN
Той е посетил едни и същи дестинации над 70 пъти за две години
Въпреки сътрудничеството, марките ще останат отделни