Има съмнения за картел при цените на млечните продукти

Асоциацията за защита на потребителите настоява за проверка

"След като цените на млечните продукти не намаляват, смятаме, че наистина може да има създадени условия за картел в сектора на млякото и млечните продукти. Искаме да бъде направена проверка, защото междуфирмено не може да знаем какви са техните критерии за определяне на цената на даден продукт", заяви председателят на Асоциацията за защита на потребителите Пейо Майорски пред БГНЕС.

По думите му, съдейки от това, че основната суровина е ниска - изкупната й цена е твърде ниска, съдейки от това, че електроенергията и газът намаляха драстично в последните месеци, би трябвало това да се отрази и на крайния потребител, т.е. да се отрази на цената на продуктите на витрините.

Асоциацията настоява преработвателите и хранителните вериги да бъдат разследвани за картел в цената на млякото. Той обясни, че това е провокирано чисто от медийни публикации, а също така от факти, които са повече от известни на всички потребители. "Изкупната цена на млякото - един от основните продукти за производството на кашкавал, сирене, кисело и прясното мляко, е много ниска - от порядъка на 0,60 стотинки средна изкупна цена, и е една от най-ниските в ЕС, а това, което наблюдаваме ние като крайни потребители на пазара е, че реално цените изобщо не спадат, те продължават в същите темпове или по-скоро поне са спрели до едно ниво, в което вече не се качват, позовавайки се на инфлацията, която беше до преди три месеца реално основание за вдигане на цените", посочи той.

Майорски добави, че сме свидетели и на намаляване на цените на горивата. "И като виждаме, че не се случва понижаване на цените на млечните продукти, смятаме, че наистина може да има създадени условия за картел", уточни той.

Създаването и възможността за възникване на картели е един вид изкривяване на пазара, т.е. първичният продукт, който е необходим за изработването на дадената стока, е на ниска цена, а това, което купуваме ние като крайни потребители, е твърде скъпо. "Може да има изкривяване на пазара чисто от търговска гледна точка в търговските вериги - по-голяма надценка, но знаем, че крайния потребител е този, който плаща сметката за абсолютно всички правилни и неправилни решения, взети без значение от кого", подчерта Майорски.

Всички млекопреработващи компании бяха отлично финансирани по време на Ковидкризата, и когато се повишиха цените на енергийните суровини, те бяха финансирани с цел задържане на инфлацията и цените. "Ние, обаче, като потребители, това не го усетихме по никакъв начин", смята експертът.

Според него производителите са виновни за високата цена. "Производителите произвеждат на определена цена, предлагат на търговските вериги, те калкулират тяхната печалба и излиза към крайния потребител. Една от институциите, които могат да се борят с това, е КЗП, която може да направи разследване. Тя следи за създаване на картели - да разследва, да установи, да излезе със становище и да каже реално има ли такова нещо, или това е нормална търговска практика, в което ние съмняваме", посочи той.

Майорски уточни, че Асоциацията следи абсолютно всички цени на пазара, най-вече в основната потребителска кошница. Въпреки всички държавни и законови изисквания, потребители много често се свързват с Асоциацията и тя почти ежедневно получава различни сигнали - хората се оплакват от високите и неправомерни цени на стоки и услуги. "Най-често комуналните услуги са най-засегнати, защото там сами по себе си много трудно може да си търсим правата като потребители", каза Майорски.

"КЗП бих призовал да бъде по-бдителна и да се отзовава на всеки един сигнал независимо дали той е подаден от асоциация или е подаден от физическо лице. Много често в този тип сигнали могат да намерят лоши търговски практики, които не са откривани до момента", апелира той.

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст