
Австралийски милионер похарчи 123 000 долара за най-скъпия самолетен билет в историята
Зад това обаче стои проява на филантропия
Цените на батериите са спаднали с около 90% през последните 15 години
Според ново проучване на учени, работещи в Центъра за батерии SLAC-Станфорд, съвместен център на Института за енергия „Прекур“ към Станфордския университет и Националната лаборатория за ускорители SLAC, батериите на електромобилите, които са подложени на обичайното използване от водачите в реални условия - като интензивен трафик, дълги пътувания по магистрала, кратки пътувания в града и предимно паркиране - могат да издържат с около една трета по-дълго, отколкото изследователите обикновено прогнозират.
Това предполага, че на собственика на типичен електромобил може да не се наложи да сменя скъпия акумулаторен пакет или да купува нов автомобил в продължение на още няколко години.
Почти винаги учените и инженерите, занимаващи се с акумулатори, са тествали продължителността на живота на новите конструкции акумулатори в лаборатории, като са използвали постоянна скорост на разреждане, последвана от презареждане.
Те повтарят бързо този цикъл много пъти, за да научат бързо дали новият дизайн е добър или не по отношение на продължителността на живота, наред с други качества.
Според проучването, публикувано на 9 декември в Nature Energy, това не е добър начин за прогнозиране на продължителността на живота на батериите на електромобилите, особено за хората, които притежават електромобили за ежедневно пътуване до работа.
Въпреки че цените на батериите са спаднали с около 90% през последните 15 години, те все още представляват почти една трета от цената на нов електромобил. Така че настоящите и бъдещите собственици на електрически превозни средства могат да бъдат щастливи да научат, че ги очакват много допълнителни километри.
„Не сме тествали батериите за електромобили по правилния начин“, казва Симона Онори, старши автор и доцент по енергийни науки и инженерство в Stanford Doerr School of Sustainability. „За наша изненада реалното шофиране с често ускоряване, спиране, което зарежда малко батериите, спиране, за да се отбиете в магазин, и оставяне на батериите да почиват часове наред, помага на батериите да издържат по-дълго, отколкото смятахме на базата на стандартните лабораторни тестове.“
Приятна изненада
Изследователите разработиха четири вида профили на разреждане на електромобила - от стандартното постоянно разреждане до динамично разреждане, базирано на данни от реално шофиране. Изследователският екип е тествал 92 търговски литиево-йонни батерии в продължение на повече от две години при различните профили на разреждане. В крайна сметка, колкото по-реалистично профилите отразявали действителното поведение при шофиране, толкова по-висока била очакваната продължителност на живота на електромобила.
В проучването се установява, че няколко фактора допринасят за неочакваната продължителност на живота. Алгоритъм за машинно обучение, обучен върху всички данни, събрани от екипа, помогна да се установи въздействието на динамичните профили на разреждане върху деградацията на батерията.
*Съдържанието е информативно и не представлява консултация, препоръка или съвет за вземане на инвестиционно решение.
Зад това обаче стои проява на филантропия
БНБ ще внесе 800 млн. лв. в бюджета тази година
Какво представляват те?