Какъв е военният самолет, който падна по време на подготовката за авиошоуто

Технологии

Оригиналният производител е чешката компания Aero Vodochody

 

Aero L-39 Albatros е високопроизводителен реактивен тренировъчен самолет, проектиран и произведен от Aero Vodochody в Чешката република.

Снимка: iStock

Към 2019 г. в българските ВВС остават 12 реактивни учебно-тренировъчни самолета L-39ZA, но само половината от тях са с удължен ресурс и преминали основен ремонт за да се поддържат в летателна годност, съобщава сайта АЕРО.

Според информацията на сайта АЕРО България закупува от тогавашната Чехословакия общо 36 самолета. Първата партида от 18 L-39ZA е поръчана още през 1985 г. – 12 са доставени през 1986 г. и шест броя през 1987. Втората партида, също от 18 машини, пристига у нас през 1990 г. След изтичането на първоначално назначения технически ресурс, по-голямата част от самолетите са продадени (включително всички от първата партида), а на шест от останалите поетапно е изпълнено удължаване на ресурса при преминаване на капитално-възстановителен ремонт от фирмата-производител.

Това става след 2012 г., когато оригиналния производител в лицето на чешката компания Aero Vodochody Aerospace (AVA – Аеро Водоходи Аероспейс) печели обществена поръчка за основен (капитално-възстановителен) ремонт на шест самолета от състава на Военновъздушната учебната авиобаза в Долна Митрополия, оригинално доставени през 1990 г. Ремонтът, на обща цена около €12 млн., е изпълнен в периода 2013 – 2016 г.

Трябва да припомним, че заради изтекъл междуремонтен ресурс L-39 не летяха между декември 2007 и април 2013 г.

Още техническа информация за L-39 ZA

В допълнение към извършването на основно и напреднало обучение на пилоти, той също е летял на бойни мисии при леки атаки.

L-39 Albatros е проектиран през 60-те години на миналия век като наследник на Aero L-29 Delfín, ранен основен тренировъчен самолет с реактивен двигател. Извършвайки първия си полет на 4 ноември 1968 г., той става първият тренировъчен самолет в света, оборудван с турбовентилаторна силова установка.

Масовото производство на L-39 Albatros продължава през 1971 г. една година по-късно той беше официално признат от повечето страни от Варшавския договор като техен предпочитан основен тренировъчен самолет. Съответно, хиляди L - 39 са произведени за различни клиенти в Източна Европа. Освен това той е бил изнасян в редица страни по света както като тренировъчен, така и като лек щурмови самолет. От 90-те години на миналия век той стана популярен и сред гражданските оператори. До края на века повече от 2800 L-39 са обслужвали над 30 военновъздушни сили.

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст