General Motors очаква да понесе загуби за повече от 5 млрд. долара
Ще затварят ли заводи?
Шестима от всеки 10 създатели заявяват, че не са проверявали точността на информацията си
Влиятелните личности в социалните медии се нуждаят от „спешна“ помощ, за да проверяват фактите, преди да ги предадат на последователите си, за да се намали разпространението на дезинформация онлайн, предупреди ЮНЕСКО, пише The Guardian.
Според доклад на организацията на ООН за образование, наука и култура две трети от създателите на съдържание не успяват да проверят точността на материалите си, което прави тях и последователите им уязвими към дезинформация.
ЮНЕСКО заяви, че констатациите, направени в резултат на проучване сред влиятелните личности, подчертават нуждата от обучение по медии и грамотност, което да помогне за оформянето на тяхната работа.
„Слабото разпространение на проверката на фактите подчертава тяхната уязвимост към дезинформация, която може да има далечни последици за обществения дискурс и доверието в медиите“, се казва в доклада.
Шестима от всеки 10 създатели са заявили, че не са проверявали точността на информацията си, преди да я споделят с аудиторията, а изследването установи, че създателите като цяло не използват официални източници като правителствени документи и уебсайтове.
Най-честият източник е „личен опит/среща“, следван от собствени проучвания на създателите или разговори с хора, които са запознати с темата, а на трето място са основните и неосновните новинарски източници.
Проучването на ЮНЕСКО установи, че четирима от всеки десет създатели посочват „популярността“ на даден онлайн източник - измерена чрез броя на харесванията и прегледите - като основен показател за това дали той е достоверен или не.
„Преобладаващата липса на строга критична оценка на информацията подчертава спешната необходимост от подобряване на уменията на създателите на медийна информация“, се казва в доклада.
ЮНЕСКО си партнира с базирания в САЩ Център за журналистика „Найт“ в Северна и Южна Америка, който е част от Тексаския университет, за да предложи онлайн курс на тема „как да бъдем надежден глас онлайн“, който включва модули за проверка на фактите и създаване на съдържание за избори или кризи. ЮНЕСКО заяви, че 9000 влиятелни личности вече са се регистрирали за безплатния едномесечен курс.
Аделин Хулин, специалист по медийна грамотност в ЮНЕСКО, заяви, че някои инфлуенсъри са изненадани, че работата им може да се разглежда като новинарска журналистика. „Те всъщност не се поставят в тази категория“, каза тя.
Саломе Саке, френска журналистка и популярен „новинарски инфлуенсър“, заяви, че много от създателите не са запознати с журналистическата практика и трябва да имат по-добра представа за въздействието, което може да окаже тяхната работа. Тя добави, че повече професионални журналисти трябва да използват социалните медии, за да разпространяват работата си.
Почти половината от творците, с които ЮНЕСКО се свърза, заявиха, че имат „частични“ познания за законите, свързани със свободата на изразяване, клеветата и авторското право в тяхната страна, но не биха се определили като добре осведомени.
Ще затварят ли заводи?
Около 4 милиарда пратки ще бъдат изпратени до ЕС тази година
Какво е Spotify Wrapped?