
Покрив се срути на летище в Майорка: Какво ще се случи с пътуващите?
Инцидентът се случва на фона на интензивен трафик от пътуващи
След последната ескалация между Израел и Иран авиокомпаниите са принудени да вземат строги мерки
Отражението на геополитиката в световния въздушен транспорт се усеща все по-силно с последици за пътниците и разходите. Глобалната въздушна карта днес е далеч от равномерно разпределен трафик. Вместо това, ясно се открояват огромни празнини в небето над Близкия изток, в които конфликтите правят въздушното пространство твърде опасно. След последната ескалация между Израел и Иран, авиокомпаниите са принудени да отменят полети, да пренасочват самолети и да поемат допълнителни разходи в един и без това силно конкурентен пазар.
След началото на руската инвазия в Украйна през 2022 г., авиопревозвачите изградиха стабилна система за кризисно управление. Но сега напрежението в Близкия изток прибавя още една зона на нестабилност към вече ограничените въздушни маршрути. Според експерти, за много оператори подобни ограничения са се превърнали в част от „новото нормално“, предава CNN.
Дупките на въздушната карта – над Иран, Израел, Ирак и части от Украйна – не са просто празни зони. Те означават отклонения, понякога със стотици километри, за пилотите и самолетите, които трябва да избягват конфликтните територии. Според Тони Стантън от Strategic Air, това може да добави до два часа към дълъг полет, като например от Лондон до Хонконг. За Boeing 777 или Airbus A350 това означава допълнителен разход от хиляди долари в гориво – само за един полет.
Авиокомпаниите плащат повече за въздушни такси при използване на алтернативни маршрути, за труд и извънреден труд на екипажи, както и за справяне със закъснения и анулирани полети. А понеже повечето билети се резервират предварително, тези непредвидени разходи не могат лесно да се компенсират с повишени цени. Въздействието върху маршрутите варира, като някои авиокомпании имат по-голям избор за заобикаляне.
Китайските превозвачи например все още използват части от руското въздушно пространство, недостъпно за много западни оператори. Но за полети между Централна Азия и Персийския залив, особено Дубай или Доха, прекъсванията са значителни. Самолети, които преди са преминавали през иранското небе за около час и половина, сега се налага да правят дълги отклонения през Саудитска Арабия, Египет и Турция.
Съсредоточаването на трафика в ограничени коридори създава нужда от по-интензивен контрол, повече координация и увеличен риск от пренатоварване. В някои случаи промени в графиците, височината на полета или дори полетните номера могат да се използват за оптимизиране на пространството, но това носи нови оперативни и логистични разходи.
Последвайте businessnovinite.bg в INSTAGRAM
Последвайте businessnovinite.bg във FACEBOOK
Последвайте businessnovinite.bg в LINKEDIN
Инцидентът се случва на фона на интензивен трафик от пътуващи
За какво ще служи центърът?
Операторите на въздушни турове отчитат рязък ръст в интереса към региона