Коронацията на крал Чарлз III струва на данъкоплатците 72 млн. паунда
52 % от лондончани не смятат, че коронацията трябва да се плаща от данъкоплатците
Въпросът стига до Върховния съд
Синди Уилкър, ветеран от морската пехота, не се обижда лесно и не натрапва своята сексуалност на никого. В същото време 62-годишната жена остава поразена, когато цветарка отказа да ѝ продаде рози, които се надява да купи за жената, която обича от десетилетия. Синди напуска магазина, обляна в сълзи. Така започва материал на USA Today посветен на това с какво се сблъскват хората от ЛГБТ общността, когато отидват до магазина или до някоя фирма за услуги.
Седем години след като Върховният съд легализира еднополовите бракове в дело за граждански права, собствениците на фирми и групите за права на ЛГБТ остават недотам информирани дали хора от бизнеса, които продават стоки и услуги, могат да отхвърлят ЛГБТ двойки като клиенти въз основа на религиозни или други възражения, особено когато става дума за брачни услуги и за сватби на хора от един и същи пол.
Върховият съд е най-високата инстанция, на която ще бъде преразгледан един ключов аспект от казуса по-късно тази година. Дали защитата на свободата на словото от Първата поправка позволява на собствениците на фирми, които се противопоставят на еднополовите бракове, да отказват сватбени услуги на ЛГБТ двойки?
Собствениците на фирми, участващи в подобни скорошни съдебни спорове, казват, че не става въпрос за отказ на услуга поради сексуалната ориентация на дадено лице. Вместо това, съобщават, че, цветарите, организаторите на сватби и други фирми не трябва да бъдат принуждавани от правителството да подкрепят еднополовите бракове чрез своите услуги и продукти, ако това е в противоречие с техните убеждения.
Около 7% от американците се идентифицират като част от ЛГБТ обществото, което е двойно повече от тези, които се идентифицират като нещо различно от хетеросексуални през 2012 г., показва проучване на „Галъп“.
Преди четири години мнозинство от съдебни заседатели (7 от 9) застават на страната на пекар от Колорадо, който отказа да създаде сватбена торта по поръчка за двойка от един и същи пол.
Нови дела, с подобен казус, заведе и цветар в щата Вашингтон, който отказа да създаде украса за сватба на хора от един и същи пол, както случай на софтуерен разработчик на сватбени уебсайтове в Колорадо.
Лори Смит, собственик на 303 Creative, базираната в Денвър фирма за дизайн на уебсайтове, няма проблем да обслужва ЛГБТ клиенти. Това е момент, който тя и нейните адвокати са подчертали многократно в жалба си до Върховния съд.
Но самият еднополов брак, казва Смит, се противопоставя на нейните религиозни вярвания и тя отказва да прави уебсайтове за подобни церемонии, въпреки че законът в Колорадо й забранява да дискриминира въз основа на сексуална ориентация.
Смит твърди, че нейните уебсайтове представят нейното слово, както и това на нейните клиенти. Но критиците казват, че този аргумент, който пекарят от Колорадо също повдига, би отворило вратичка в закона за всякакви видове бизнес, които могат да заобиколят антидискриминационните закони.
Какво ще кажете за гримьор, готвач в ресторант или шофьор на лимузина? Могат ли да твърдят, че работата им е форма на „слово“, която заслужава признание и защита съгласно Първата поправка.
Според Първата поправка на Конституцията на САЩ Конгресът няма да прави закон относно утвърждаване на религия, или на нейното свободно упражняване, или да ограничи свободата на словото, на пресата, или правото на хората мирно да се събират, и да подават петиции пред правителството за поправяне на неправда.
„Вие мислите, че тортата може да бъде „слово“, защото включва голямо умение и артистичност“, каза сътрудникът на съда Елена Каган по време на устните спорове през 2017 г. по делото на Джак Филипс.
Но Дейвид Коул, национален правен директор на Американския съюз за граждански свободи, който представлява двойката по делото за сватбената торта, твърди, че законите за недискриминация „не отделят религията“. Вместо това, каза Коул, „те регулират бизнес поведението, обслужвайки клиенти, и просто изискват да обслужвате всички клиенти еднакво“.
„Не може да има различно правило за тези бизнеси, които се смятат за изразители на мнение или са религиозни“, каза той.
Тричленен състав на базирания в Денвър Апелативен съд на САЩ за 10-ти окръг миналата година се произнесе срещу Смит. Съдът се съгласи, че нейните уебсайтове са форма на „слово“. Освен това се казва, че антидискриминационният закон на държавата е принудил Смит да създаде „слово“, което празнува еднополовите бракове.
Подобни спорове за дискриминация възникват по време на Движението за граждански права на чернокожите американци, които се борят срещу дискриминацията в ресторанти, хотели и други фирми в американския Юг.
В решение от 1964 г. единодушен Върховен съд постанови, че антидискриминационните разпоредби на Закона за гражданските права от 1964 г. са разрешени съгласно конституционната власт на федералното правителство да регулира междудържавната търговия.
Адвокатите на религиозните ищци днес правят разграничение между расовата дискриминация, която се основава на самоличността на дадено лице, и посланието, което собствениците на бизнес като Смит са помолени да разширят в случай на еднополови бракове.
„Никога не става въпрос за индивида“, каза Мат Шарп, старши съветник в Alliance Defending Freedom. "Винаги става въпрос за конкретното послание."
„Възникват трудни въпроси, когато хората с вяра упражняват религия по начини, които може да се разглеждат като противоречащи на новото право на еднополови бракове," пише Робъртс. „Няма съмнение, че тези и подобни въпроси скоро ще бъдат пред този съд."
Но Уилям Ескридж, професор в Юридическия факултет в Йейл и експерт по правата на ЛГБТ, постави под въпрос колко често на практика възникват конфликти около еднополовите бракове. Повечето собственици на бизнес, каза той, вероятно са щастливи да имат колкото се може повече клиенти. Повечето ЛГБТ хора, прогнозира той, вероятно не се интересуват от пазаруване в бизнеси, където собственикът има силно религиозно възражение срещу тяхната сексуална ориентация.
С други думи, пазарът вероятно е по-скоро движещата сила, отколкото съдът.
„Законът е периферен за всичко това“, каза Ескридж. "Светът се промени."
52 % от лондончани не смятат, че коронацията трябва да се плаща от данъкоплатците
Дизайнът се основава на руска междуконтинентална балистична ракета
Потребители си поръчват еднакви продукти за проба и после ги връщат, което е проблем за бизнеса