
Тарифите на Тръмп могат да застрашат холивудската продукция

По-високите тарифи биха могли да засегнат портфейлите на киноманите
Президентът Доналд Тръмп току-що започна търговска война с най-добрия приятел на Холивуд. Известна като Северния Холивуд, Канада от десетилетия е оживен производствен център за американски филми и телевизионни сериали. Освен че предлага примамливи данъчни облекчения за щатските студия, страната е развила първокласна работна сила от таланти в индустрията пред и зад камерата.
Вносните мита на Тръмп върху канадските стоки могат да застрашат тези отношения, твърдят холивудски инсайдъри пред CNBC.
- Някои от тях се опасяват, че изострянето на търговската война с Канада може да накара северната съседка на САЩ да предприеме ответни мерки, които да навредят на филмовото производство, като евентуално отмени търсените данъчни кредити или напълно затвори сцените за американските студия.
- Други смятат, че отношенията между Холивуд и Канада са достатъчно силни и доходоносни, за да издържат на налозите на Тръмп.
„Никой - и от двете страни на границата - не иска да вижда американски мита върху канадски стоки“, написа канадският министър-председател Джъстин Трюдо в социалната мрежа X в петък, като обеща „силен и незабавен отговор“.
Разгледай онлайн нашите промоционални брошури
В събота Тръмп обяви 25-процентни мита върху повечето стоки от Мексико и Канада, както и 10-процентно мито върху стоки от Китай. Трюдо веднага наложи ответни мита върху американските стоки, като заяви: „Подобно на американските мита, нашият отговор също ще бъде широкообхватен.“
Според представители на индустрията митата на Тръмп биха могли да окажат натиск върху продуцентските бюджети, особено за филми и телевизионни предавания, които внасят определени текстилни материали за костюми или уникални строителни материали като специално стъкло от страни извън САЩ. Рядко се случва например снимачна площадка в Лос Анджелис да внася дървен материал от Канада. Филмите и телевизионните предавания, които се снимат в други страни, използват предимно материали от тези места или ги доставят от САЩ. Това включва хранителните продукти, използвани в кетъринга, чиито цени могат леко да се повишат заради митата, но вероятно няма да променят твърде много бюджетите.
Освен това много от позициите в типичния производствен бюджет са под наем. Осветлението, камерите и другото производствено оборудване се доставят от студийни складове и се вземат на лизинг за времето на снимките, което до известна степен изолира производствените разходи от по-високите налози.
Притискане на потребителите
Все пак нарастват опасенията, че по-високите тарифи в различните сектори биха могли да засегнат портфейлите на киноманите и на свой ред да застрашат продажбите на касите.
Очаква се компаниите, които внасят стоки в САЩ от засегнатите държави, да прехвърлят допълнителните разходи върху потребителите, като повишат цената на стотици обичайни стоки за бита. Членове на филмовата индустрия заявиха пред CNBC, че се притесняват, че ако клиентите започнат "да затягат кесията си", посещенията в киното могат да бъдат сред разходите, които ще бъдат намалени.
Холивуд едва сега започва да се възстановява след спирането на продукцията на пандемията Covid-19, което беше изострено от двойни работнически стачки. Сега, дори ако студията успеят да подобрят календара на премиерите в кината, има опасения, че киноманите няма да имат свободни средства, за да гледат нови филми и да си купуват пуканки.
Ако тази реалност се потвърди, цялата индустрия може да пострада.
В крайна сметка експерти от бранша заявиха пред CNBC, че Холивуд ще се справи с всички последствия от митата на Тръмп. Вероятно обаче ще му бъде по-трудно да се справи с евентуално намаляване на потребителските разходи.
Надеждата е, че дори и цените да се повишат, блокбъстърите, които ще излязат на екран през 2025 г., ще бъдат достатъчни, за да стимулират продажбите на билети и трафика на хора.
Последвайте businessnovinite.bg в INSTAGRAM