1 USD
1.88006 BGN
Петрол
77.04 $/барел
Bitcoin
$103,784.0

Super Bowl е машина за пари, но за кого?

Как влияе финалът на икономиката?

Всяка година над 100 милиона души по света гледат SuperBowl. Това не е просто финалът на Националната футболна лига (NFL) – това е истински глобален феномен. Национална футболна лига е професионалната лига по американски футбол в САЩ, която се състои от 32 отбора.

Рекламодатели, спонсори и градове-домакини се надпреварват за своя дял от огромните приходи, които събитието генерира. Но кой печели най-много и дали домакинството на Super Bowl е толкова изгодно, колкото изглежда? 

Милиардите зад най-гледаното спортно събитие

Изберете магазин

Разгледай онлайн нашите промоционални брошури

Цените са валидни за периода на акцията или до изчерпване на наличностите. Всички цени са в лева с включен ДДС.
Advertisement

Super Bowl е истинска машина за пари. Няма друго спортно събитие, от комерсиална гледна точка, което да се сравнява със Super Bowl, по думите на експерти. Билетите струват хиляди долари, а компаниите плащат милиони за 30-секундни рекламни спотове. Въпреки това, точните приходи от събитието не могат да се определят, според College of Natural Resources. Според различни оценки, печалбите варират между 300 милиона и 1,3 милиарда долара годишно.   

Кой печели най-много?

Телевизиите като CBS и NBC печелят милиони от реклами, но най-големият победител е NFL.  Лигата прибира 100% от приходите от билети, десетки милиони от продажби на стоки и още повече от телевизионни права. 

Например, ViacomCBS плаща 2,1 милиарда долара годишно за правата да излъчва NFL мачове, включително Super Bowl. Въпреки че самото събитие носи ползи за много бизнеси, в крайна сметка NFL е този, който печели най-много. 

Струва ли си да бъдеш домакин на Super Bowl?

Това може да ви се струва като златна мина – хиляди фенове се стичат в града, който е домакин на събитието. Харчат пали за хотели, ресторанти и транспорт. Но дали приходите надвишават разходите?

Домакините трябва да инвестират стабилна сума в организацията. Освен това, когато NFL изгражда нови стадиони, местните власти често харчат стотици милиони долари от бюджета на данъкоплатците. 

Пример за град, който загуби повече, отколкото спечели като домакин е Глендейл, Аризона. Градът загуби между 579 000 и 1,2 милиона долара от Super Bowl 2015. Причината? Голяма част от приходите отиват в национални хотелски вериги и други бизнеси извън града, а не в местната икономика. Градовете трябва да преценят внимателно дали инвестицията си струва.

През 2024 г. са отпуснати най-малко 750 милиона долара публично финансиране за изграждането на стадион Allegiant в Лас Вегас, Невада. 

Социални и екологични ефекти

Super Bowl носи престиж и много туристи, но не винаги води до положителни ефекти за всички общности. Изследователи от Северна Каролина предупреждават, че събитието може да: 

  • Увеличи стойността на имотите, което да доведе до изместване на местните жители
  • Окаже негативно влияние върху околната среда
  • Ограничи достъпа на обикновени туристи до града заради претъпканите хотели

Последвайте businessnovinite.bg в INSTAGRAM

Последвайте businessnovinite.bg във FACEBOOK

Последвайте businessnovinite.bg в LINKEDIN

Съдържанието е информативно и не представлява консултация, препоръка или съвет за вземане на инвестиционно решение.

Последни публикации