1 USD
1.67408 BGN
Петрол
67.99 $/барел
Bitcoin
$117,967.0

Спортен туризъм: Кои държави печелят най-много от фенове?

Спортните фенове все по-осезаемо задвижват туризма в световен мащаб

Независимо дали следват любимия си отбор през границите или пътуват на хиляди километри за едно състезание, спортните фенове все по-осезаемо задвижват туризма в световен мащаб. Според данни на Световната туристическа организация към ООН, спортният туризъм вече формира около 10% от всички туристически разходи и се очаква да нарасне с цели 17,5% до 2030 г. , предава BBC.

Снимка: Getty Images/iStock

В САЩ през 2024 г. този пазар е генерирал около 114 милиарда долара и е привлякъл над 100 милиона фенове в различни точки на страната. Причината е проста – спортът не само е емоционално зареден, но и предлага ясна цел за пътуване, споделяна с приятели и други фенове.

Изберете магазин

Разгледай онлайн нашите промоционални брошури

Цените са валидни за периода на акцията или до изчерпване на наличностите. Всички цени са в лева с включен ДДС.
Advertisement

Проучванията потвърждават, че спортният туризъм не е прищявка, а устойчива тенденция, особено сред младите. Данни на Expedia Group показват, че 44% от спортните фенове вече пътуват в чужбина специално за събития, като този дял скача до 56% при хора между 16 и 34 години. Средните разходи на човек надвишават 1500 долара, а над 60% от феновете отсядат извън града домакин. Кои са държавите, където тенденцията е най-осезаема?

САЩ

Съединените щати усилено инвестират в спортния туризъм, залагайки на големи събития като Световното първенство по футбол през 2026 г. и Олимпийските игри в Лос Анджелис през 2028 г. Градове като Лас Вегас, Лос Анджелис и Маями вече показват как спортът може да преобрази туристическия им профил. Лас Вегас, който преди десетилетие нямаше нито един голям професионален спортен отбор, днес е домакин на ежегодно Гран При от Формула 1, привличащо над 170 000 външни посетители и генериращо почти 1 милиард долара. Само спортните туристи в Лас Вегас харчат със 700 долара повече от обикновения посетител – значима разлика, която мотивира местната икономика да гледа на спорта като на ключов ресурс.

Снимка: Getty Images/iStock

Испания

Над 60% от испанците се определят като спортни фенове, а градове като Мадрид, Барселона и Валенсия използват футболната страст като двигател на туризма. Фенове от целия свят организират пътувания, за да гледат мачове на „Камп Ноу“ или „Сантяго Бернабеу“, а клубовете предлагат стадионни турове, музеи и фан зони, които допълват изживяването. Валенсия дори стартира целенасочена програма за развитие на спортния туризъм с инвестиции над 1,4 милиона евро. В строеж са съоръжения като Roig Arena и новият стадион на Валенсия, които ще затвърдят позицията на града като спортен хъб.

Австралия

С наближаващите Олимпийски игри в Бризбейн през 2032 г., Австралия се позиционира като водеща световна дестинация за спортен туризъм. Кампанията „Златното и зеленото десетилетие“ включва широк спектър от събития – от крикет и ръгби до тенис и автомобилни надпревари. Щатът Виктория е ключов със своето Открито първенство на Австралия и Гран При на Формула 1, докато Мелбърн ще приеме първия мач от NFL на австралийска земя през 2025 г., очакван да постави нов рекорд по посещаемост.

Южна Африка

През 2024 г. страната е генерирала близо 4 милиарда долара от този сектор и се очаква сумата да достигне 10 милиарда до 2034 г. Победата на националния отбор по крикет на Световното първенство засили интереса към страната като домакин на големи събития. Южна Африка остава и предпочитано място за голф с над 400 игрища и престижни турнири като Nedbank Golf Challenge. За местните власти спортът е не само икономически стимул, но и инструмент за социална трансформация, както подчертава изпълнителният директор на South African Tourism.

Последвайте businessnovinite.bg в INSTAGRAM 

Последвайте businessnovinite.bg във FACEBOOK

Последвайте businessnovinite.bg в LINKEDIN

Съдържанието е информативно и не представлява консултация, препоръка или съвет за вземане на инвестиционно решение.

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст

Виж всички предложения от брошурата тук