
Свободна търговия между ЕС и Индонезия: Какво изнася България за индонезийския пазар?
ЕС е петият по големина търговски партньор на Индонезия
Спортните фенове все по-осезаемо задвижват туризма в световен мащаб
Независимо дали следват любимия си отбор през границите или пътуват на хиляди километри за едно състезание, спортните фенове все по-осезаемо задвижват туризма в световен мащаб. Според данни на Световната туристическа организация към ООН, спортният туризъм вече формира около 10% от всички туристически разходи и се очаква да нарасне с цели 17,5% до 2030 г. , предава BBC.
В САЩ през 2024 г. този пазар е генерирал около 114 милиарда долара и е привлякъл над 100 милиона фенове в различни точки на страната. Причината е проста – спортът не само е емоционално зареден, но и предлага ясна цел за пътуване, споделяна с приятели и други фенове.
Проучванията потвърждават, че спортният туризъм не е прищявка, а устойчива тенденция, особено сред младите. Данни на Expedia Group показват, че 44% от спортните фенове вече пътуват в чужбина специално за събития, като този дял скача до 56% при хора между 16 и 34 години. Средните разходи на човек надвишават 1500 долара, а над 60% от феновете отсядат извън града домакин. Кои са държавите, където тенденцията е най-осезаема?
Съединените щати усилено инвестират в спортния туризъм, залагайки на големи събития като Световното първенство по футбол през 2026 г. и Олимпийските игри в Лос Анджелис през 2028 г. Градове като Лас Вегас, Лос Анджелис и Маями вече показват как спортът може да преобрази туристическия им профил. Лас Вегас, който преди десетилетие нямаше нито един голям професионален спортен отбор, днес е домакин на ежегодно Гран При от Формула 1, привличащо над 170 000 външни посетители и генериращо почти 1 милиард долара. Само спортните туристи в Лас Вегас харчат със 700 долара повече от обикновения посетител – значима разлика, която мотивира местната икономика да гледа на спорта като на ключов ресурс.
Над 60% от испанците се определят като спортни фенове, а градове като Мадрид, Барселона и Валенсия използват футболната страст като двигател на туризма. Фенове от целия свят организират пътувания, за да гледат мачове на „Камп Ноу“ или „Сантяго Бернабеу“, а клубовете предлагат стадионни турове, музеи и фан зони, които допълват изживяването. Валенсия дори стартира целенасочена програма за развитие на спортния туризъм с инвестиции над 1,4 милиона евро. В строеж са съоръжения като Roig Arena и новият стадион на Валенсия, които ще затвърдят позицията на града като спортен хъб.
С наближаващите Олимпийски игри в Бризбейн през 2032 г., Австралия се позиционира като водеща световна дестинация за спортен туризъм. Кампанията „Златното и зеленото десетилетие“ включва широк спектър от събития – от крикет и ръгби до тенис и автомобилни надпревари. Щатът Виктория е ключов със своето Открито първенство на Австралия и Гран При на Формула 1, докато Мелбърн ще приеме първия мач от NFL на австралийска земя през 2025 г., очакван да постави нов рекорд по посещаемост.
През 2024 г. страната е генерирала близо 4 милиарда долара от този сектор и се очаква сумата да достигне 10 милиарда до 2034 г. Победата на националния отбор по крикет на Световното първенство засили интереса към страната като домакин на големи събития. Южна Африка остава и предпочитано място за голф с над 400 игрища и престижни турнири като Nedbank Golf Challenge. За местните власти спортът е не само икономически стимул, но и инструмент за социална трансформация, както подчертава изпълнителният директор на South African Tourism.
Последвайте businessnovinite.bg в INSTAGRAM
Последвайте businessnovinite.bg във FACEBOOK
Последвайте businessnovinite.bg в LINKEDIN
ЕС е петият по големина търговски партньор на Индонезия
Ето как работи технологията
Някои концерти са се превърнали в исторически феномени