1 USD
1.69116 BGN
Петрол
67.28 $/барел
Bitcoin
$114,584.0

„Почти ми се повдигна“: Мъжът, който даде 10 млн. долара за чанта

Свят

От футболист до крал на лукса

В свят, в който луксът и инвестициите често вървят ръка за ръка, една чанта Birkin успя да вдигне летвата до безпрецедентни висоти. Миналия месец в парижката зала на аукционната къща Sotheby’s се състоя търг, който ще остане в историята: оригиналната чанта Birkin, създадена специално за английската модна икона Джейн Бъркин, беше продадена за рекордните 7 милиона евро (или 10,1 милиона долара с таксите).

Един търг, девет играчи и един победител

Снимка: Facebook/Instagram

Наддаването започна със стартова оферта от 1 милион евро и само за няколко минути цената скочи шесткратно. Атмосферата в залата, обикновено сдържана, избухна в аплодисменти при всяка нова оферта. След драматично десетминутно състезание чукчето удари финалната цена – победител се оказа… анонимен купувач по телефона. Малко по-късно светът разбра кой стои зад най-скъпата покупка на чанта в историята - японският предприемач Шинсуке Сакимото.

От футболист до крал на лукса

Снимка: Facebook/Instagram

Сакимото не е типичният колекционер на висша мода. Бивш професионален футболист, пенсионирал се едва на 22, той пренасочва състезателния си дух към предприемачеството. През 2004 г. открива първия си магазин за препродажба на луксозни стоки в Осака, а през 2011 създава Valuence Holdings – компания, специализирана в кръговата икономика и продажбата на употребявани луксозни продукти.

„Това беше най-скъпата покупка, която някога съм правил за един артикул“, казва Сакимото, в първото си голямо интервю за CNN. „Беше много вълнуващо, но наистина ми се повдигна.“

По време на търга инструктира представителя си да отговаря на всяка оферта след броени секунди, целейки да „нанесе психологически щети“ на останалите участници и да ги принуди да се откажат. „Трябваше да бъда агресивен“, разказва той.

Инвестиция с мисия

Снимка: Facebook/Instagram

Зад блясъка и шоуто на търга стои хладна бизнес логика. Чантата технически не е лична собственост на Сакимото, а на Valuence. Целта? Глобално разпознаване на бранда и дългосрочна възвръщаемост. Според него, рекламната стойност на тази покупка ще надмине „няколко милиарда йени“ през следващото десетилетие.

„Още преди търга беше ясно, че рекордът ще бъде счупен, а това означаваше глобално медийно отразяване“, казва той без капка илюзия. И макар че това е PR ход от най-висока класа, Valuence настоява, че чантата няма да бъде пусната за продажба отново. Напротив – плановете са тя да бъде изложена публично, като модерен артефакт.

Историята зад легендата Birkin

Снимка: Facebook/Instagram

Оригиналният прототип на Birkin има романтична и неповторима история. През 1984 г., по време на полет до Лондон, актрисата Джейн Бъркин споделя с председателя на Hermès, Жан-Луи Дюма, че има нужда от по-голяма и практична чанта. На място, върху торбичка за повръщане в самолета, тя скицира идеята си. Hermès се вдъхновява и изработва първата чанта, която тя използва почти ежедневно в продължение на почти десетилетие.

Изработена от обикновена черна кожа, гравирана с инициалите „JB“, тя включва дори сребърни нокторезачки, които Бъркин носела винаги със себе си. Тази чанта е повече от моден аксесоар – тя е част от историята на поп културата и символ на вечния стил.

От култ към култура

Снимка: Facebook/Instagram

За Сакимото, придобиването на тази чанта е не само бизнес ход, но и акт на културно съхранение. Въпреки че не се определя като дългогодишен почитател на Джейн Бъркин, той усеща духовна връзка с нея – особено около идеята за споделяне, за мисия, за стил с кауза.

„Искаме тази чанта да принадлежи не на един човек, а на всички“, казва той. „Целта не е тя да стане собственост на богатите, а да бъде съхранена и споделяна.“

Когато модата среща устойчивостта

Философията на Valuence се гради върху идеята за кръгова икономика – повторна употреба и минимизиране на отпадъците. През последната година бизнесите на компанията са предотвратили над 5,3 милиона тона въглеродни емисии и са спестили повече от 70 милиарда галона вода. За Сакимото, модата не трябва да бъде само блясък и статус – тя трябва да е и отговорност.

В един свят, където цената на чантата може да се сравни с произведение на изкуството, историята на Birkin, Сакимото и Valuence ни показва, че зад всяка покупка може да стои визия – не само за печалба, но и за културно наследство, устойчивост и стил, който надживява времето.

Последвайте businessnovinite.bg в INSTAGRAM 

Последвайте businessnovinite.bg във FACEBOOK

Последвайте businessnovinite.bg в LINKEDIN

Съдържанието е информативно и не представлява консултация, препоръка или съвет за вземане на инвестиционно решение.

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст

Виж всички предложения от брошурата тук