Атаките на йеменските хути удариха сериозно световната търговия

Как ще рефлектира това на пазара

 

Вече месец йеменските бунтовници хути обстрелват преминаващи през Червено море кораби и успяха сериозно да навредят на световната търговия, която основно ползва морски транспорт.

Какво точно правят хутите и как това влияе на търговските потоци обобщава БТА, позовавайки се на Reuters.

Защо хутите атакуват кораби?

Йеменските бунтовници твърдят, че атаките са в подкрепа на палестинската ислямистка групировка "Хамас", която воюва с Израел в Ивицата Газа.

Хутите, които контролират половината от Йемен, обявиха, че ще атакуват всички кораби, отправили се към Израел, без значение от тяхната националност, и предупредиха международните компании да избягват израелските пристанища.

Какви бяха най-знаковите атаки?

На 19 ноември хутите похитиха британски кораб под японско управление в Червено море, с което откриха нов фронт във войната "Хамас"-Израел.

На 3 декември три търговски кораба са обстреляни в южната част на Червено море.

На 12 декември хутите атакуват норвежки танкер на 60 км северно от протока Баб ел-Мандеб.

 

На 15 декември танкер на Maersk е обстрелян с ракети, но не е засегнат. Ударен обаче е кораб, който е собственост на Германия и плава под либерийски флаг.

На 18 декември танкерът "Суон Атлантик" е обстрелян с дронове и ракети.

Какви мерки бяха взети за защита на корабите?

На 19 декември министърът на отбраната на САЩ Лойд Остин обяви, че САЩ оглавяват многоционална операция в защита на търговското мореплаване в Червено море.

Тя е наречена Операция "Защитник на благоденствието" и в нея ще се включат Великобритания, Франция, Италия, Нидерландия, Канада, Норвегия, Бахрейн и Сейшелите. 

Как атаките засегнаха глобалната търговия?

Много големи корабни и други компании като Maersk, Hapag Lloyd, MSC, BP, Frontline, Evergreen и др. обявиха, че ще избягват маршрутите през Червено море и насочиха корабите си от и до Европа през по-дългия път около Африка.

Много контейнеровози са на котва в северната част на Червено море и в Аденския залив в изчакване на развитието на ситуацията. Някои са изключили тракерите си, за да не могат да бъдат следени и атакувани, а и за да променят маршрути и цени като следствие на атаките.

Какво представлява Баб ел-Мандеб и защо е толкова важен?

Протокът Баб ел-Мандеб, или Вратата на сълзите, заради трудностите, които създава при преминаване, свързва Червено море с Аденския залив и разделя Йемен от Джибути и Еритрея.

В най-тясната си част той е широк едва 29 км, което ограничава трафика в по една лента във всяка посока, разделени от остров Перим.

Той е едно от най-важните трасета за глобалната морска търговия, особено за петрол и горива от региона на Персийския залив към Средиземно море и Европа, както и за суровини и стоки към Азия, вкл. руски петрол.

През първите 11 месеца на годината през протока дневно са преминавали около 7,8 милиона барела суров петрол и горива, по данни на компанията за анализ на петролни данни Vortexa. Всеки ден през протока са преминавали средно 27 танкера.

По данни на Агенцията за енергийна информация на САЩ през първата половина на 2023 г. 12 на сто от пренасяния по море петрол и 8 на сто от втечнения газ е преминал през протока, тръбопровода СУМЕД (SUMED) и Суецкия канал.

През настоящата година през Червено море в източна посоча са преминали 16,2 милиона метрични тона втечнен природен газ, а в западна - 15,7 милиона, по данни на "Стандарт енд Пуърс глоубъл комодити инсайтс" (S&P Global Commodity Insights).

Какви рискове виждат играчите на пазара?

Повечето са на мнение, че като цяло пазарите на ВНГ ще останат слабо засегнати от атаките на хутите.

Цените в Европа леко се покачиха в понеделник, но спаднаха във вторник.

Американските товари, плаващи към Азия и Китай, могат да се забавят, ако се наложи да преминат по друг маршрут.

 

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст