По-малки такси и по-голяма сигурност: Защо еврото ще става дигитално

Финанси

Прототип на новата система за плащания ще има през 2023 г.

Европейската централна банка (ЕЦБ) се подготвя да представи на обществеността прототип на т.нар цифрово евро след две години, съобщи БТА. Новината идва след две години проучвания и показва какво бъдеще си представят европейските институции когато говорим за разплащанията с единната валута.

Що е то

Цифровото евро е нов дигитален платежен инструмент, но запазва силната си връзка с традиционните пари. За разлика от повечето криптовалути, то е с гарантирана стойност, която е равна на „аналоговата“ си версия. Целта е да могат да се извършват преводи или плащания онлайн без допълнителни такси за потребителите.

Можете да прочетете ТУК доклад на ЕЦБ за дигиталното евро

За да се случи това, емитираното и съхранявано в ЕЦБ електронно евро ще се менажира през електронни портфейли с високо равнище на сигурност, като се предвиждат и платежни карти, подобни на дебитните и кредитните. Така парите ни са директно в Европейската централна банка, а не по търговски банки, т.е. в много по-голяма безопасност.

Основната причина да се върви към дигитализация на еврото е гражданите на еврозоната да бъдат независими от платформи, които са извън ЕС и чиито действия могат да подкопаят финансовите стабилност и суверенитет. Двете най-познати у нас платежни системи – Visa и Mastercard, са с американски корени. Огромна част от дигиталните плащания пък минават през друга американска компания – PayPal.

Как ще се случи

Началото на процеса по въвеждане на електронното евро бе даден през юли, когато ЕЦБ обяви започването на работна фаза по въвеждането на дигиталното евро и си постави срок от пет години. По-късно – през месец октомври, стартира и проучвателния етап, в който 30 експерти ще имат две години за да представят гледната точка на разплащателната индустрия.

Според ЕЦБ използването на дигиталното евро не трябва да се разглежда само в средата на днешните плащания, където се сблъскват много технологични гиганти като „Епъл“ и „Гугъл“, а да предвиди и бъдещите участници и появата на нови опции за плащане.

За да бъде привлекателно за потребителите, то ще трябва да е по-евтин, ефективен и общодостъпен начин на плащане, но неговият успех ще зависи и от съгласуваността между европейските власти и институции – нещо, което при съвременните политически реалности в ЕС може да се окаже немалко предизвикателство.

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст