"Искам да видим повече български продуктови компании, с оценка над $1 млрд."

Мнение

Това каза Витан Иванов, който е част от основателите на българската образователна платформа Shkolo за bTV Бизнес Новините

 

Броени дни остават до Деветото издание на годишната конференция за онлайн маркетинг и търговия на България - Digital4Plovdiv, която се завръща за поредна година в града под тепетата с още по-богата програма и атрактивни лектори от България и чужбина. На 17 и 18 октомври Конгресният център на Международен панаир Пловдив ще събере водещи български и световно известни представители на дигиталния бранш, успешни предприемачи, маркетолози, мениджъри и собственици на различни бизнеси, за да споделят своите знания и опит. 

По този повод се срещаме с един от лекторите на събитието Витан Иванов, който е част от основателите на българската образователна платформа Shkolo

  • Mожеш ли да ни разкажеш малко повече за началото на Shkolo и как се сформира екипът на съоснователите?

Компанията е създадена през 2016 г., първоначалните двама съдружници са дългогодишни приятели. Впоследствие започват да привличат останалите членове на екипа, според уменията, от които има нужда в компанията на този етап.

Аз се присъединих последен, по покана на един от съдружниците, в средата на 2017 година.

  • Кои са най-големите предимства и недостатъци да правиш бизнес с приятели?

Комуникацията между приятели няма нищо общо с комуникацията в корпоративния свят. Според мен това едновременно носи както предимства, така и недостатъци.

  • Най-трудният момент в бизнеса за човек, който се занимава с технологии в момента?

Намирането на правилния product-market-fit и задържането на вниманието на потребителите за продължително време.

 
  • Бумърите имаха Гейтс. Милениълите - Зукърбург. Кои са тех основатели на Gen Z? А тези на България?

Не мога да се сетя за някой Gen Z технологичен основател от такава величина. За сметка на това има много примери за изключително популярни реалити звезди, инлфуенсъри, блогъри, влогъри, Youtube-ъри, Tiktok-ъри и Instagram-ъри. Бих допуснал, че най-влиятелният Gen Z основател ще бъде свързан по някакъв начин със създаването на дигитално съдържание.

  • Най-трудния ти момент в компанията?

Докато екипът беше малък, всички имахме много разнообразни задължения. На мен понякога ми се налагаше паралелно да се занимавам с разработка на софтуер, техническа поддръжка на клиентите по телефона, водене на присъствени обучения за платформата за учителите в дадено училище, презентиране пред директори за придобиване на нови клиенти. Трудно беше да се поддържа фокус, когато вършиш толкова различни дейности.

Впоследствие най-трудните моменти бяха около края и началото на учебната година, когато всички училища изведнъж се сещаха, че имат някакви въпроси към нас.

  • Как си представяш бъдещето на технологиите у нас? Какъв стартъп искаш да видиш в следващите 5 години у нас.

Исторически погледнато, българската ИТ индустрия е растяла благодарение на аутсорсинг и сървис бизнес моделите, за сметка на продуктовите компании. В последните години има положителна тенденция за промяна. Така се появиха startup компании, оценени на стотици милиони, дори милиарди като Telerik, Payhawk и други. Иска ми се тази тенденция да се запази и да видим все повече български продуктови компании, които да достигнат оценка над 1 милиард, т.нар. компании-еднорози. Това ще засили репутацията на България в технологичния сектор, ще засвидетелства стабилност и ще бъде катализатор за привличане на повече чуждестранни инвестиции.

Вижте повече за програмата на Digital4Plovdiv.

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст