В каква валута ще са промоциите в магазина, когато приемем еврото и как ще се връща ресто?
Кога левът ще престане да бъде средство за плащане?
Според експерта времето за производство на един автомобил и до днес остава по-дълго от преди пандемията
Автомобилната индустрия ще продължи да страда от недостиг на полупроводници и през новата година, докато преходът към електрически превозни средства се ускорява, предупредиха водещи автомобилни групи и производители на чипове. в края на миналата година. Срещаме се с Никола Симон, вицепрезидент и мениджър глобално развитие и качество в една от най-големите компании за разработване на чипове и микроелектроника за автомобили у нас - Melexis, за да разберем още ли трябва да чакаме за нов автомобил.
Г-н Симон, вие сте мениджър в компания, която оперира в сферата на микроелектрониката с фокус върху автомобилите и изработката на чипове. Как бихте описали ситуацията на този пазар в момента. Все още ли говорим за недостиг на чипове?
Напоследък наблюдаваме баланс между търсене и предлагане в индустрията. Това се дължи на няколко фактора. Първият е, че капиталовата инвестиция в производства на полупроводникови пластини и матрици - най-вече в съвременните процеси и правилата за проектиране, започва да се отплаща. На второ място е важно да се спомене, че през 2023 година търсенето на електроника от крайни клиенти значително спадна. Това от своя страна доведе до пренасочване на усилията и вниманието към производство на решения за автомобилния сектор. Третият фактор, който помага за регулиране недостига на чипове, е забавянето в продажбите на електрически автомобили през последните няколко тримесечия.
Ситуацията с доставяне на решения в автомобилния сектор остава напрегната. Особено що се отнася до компоненти като сензори за коли. Те използват установени технологични процеси на производство на полупроводникови пластини и правила за проектиране, за които все още няма достатъчно инвестиции.
Преди пандемията времето за изпълнение от поръчката до доставката на автомобил беше три до четири месеца. По време на пандемията през 2021 г. и 2022 г. това чакане нарасна до година или повече? Какво е времето днес и има ли забавяне?
Ситуацията със сигурност се подобрява спрямо 2021-2022 година, но все още не е достигнала до пиковите си нива преди пандемията. Нека обясня защо. Съществуват голям брой компоненти в частност - чипове, които са нужни, за да се направи един автомобил. Всички те използват специфични технологии за производство на полупроводниковите пластини и блокове с различни нива на инвестиция.
Съвременните производствени мощности, използвани за създаването на комплексни графични и централни процесорни устройства (GPU/CPU), в момента имат повече капацитет в сравнение с добре установените с години производства за по-прости полупроводникови устройства като сензори. Този тип устройства все още страдат от недостиг на производствен капацитет. Тъй като производителите на коли имат нужда и от двата типа устройства, за да създадат един автомобил, времето за производство и до днес остава по-дълго от преди пандемията. Затова и все още се очакват забавяния за доставката на нов автомобил.
Сбъднаха ли се очакванията да бъде привлечен повече капитал в ЕС за производство на чипове след като Съветът на ЕС одобри окончателно Законодателния акт за чиповете? Какво е неговото въздействие до момента?
Законодателните актове на ЕС и САЩ бяха въведени едновременно и целят да се стимулира производството на чипове спрямо континента. Инвестициите са факт и в момента са насочени главно към Германия и Франция, що се отнася до Европа. Въпреки това се наблюдава сериозна липса на кадри в микроелектрониката. Бяха разработени образователни програми, но процесът по придобиване на нови умения и опит е бавен, а възвръщаемостта на направената инвестиция - дългосрочна.
Привличането на кадри в индустрията на електрониката е трудно, тъй като много от младите таланти се насочват към сектори с постоянен растеж и развитие като IT & AI. Работната ръка е един от факторите, който влияе пряко върху капиталовите инвестиции в сектора, и има потенциала да ги забави, ако не се движи с нужните темпове.
В резултат от Законодателните актове на ЕС и САЩ допълнителна област за инвестиция е помощ за съоръженията за пакетиране, тест и асемблиране на чипове. Засега, обаче, не е постигнат голям напредък, и основните играчи остават в Южна Азия.
Как се отразява навлизането на изкуствения интелект на микроелектрониката? Какво представляват?
Melexis е пионер в разпознаването и приложението на AI. През 2018 година сформирахме AI екип за оптимизирането на вътрешните ни процеси. С негова помощ създадохме прогнозни модели за оптимизиране на производствените процеси и подобряване на качеството. Работим и над проект, който има голям фокус върху процеса по тестване на чипове, защото се изискват огромни ресурси, за да се гарантира нужното качество. AI е важен фактор за повишаване на ефективността. Компанията доставя около 1,8 млрд. чипа на годишна база, като продуктите ни се тестват между 4 до 5 пъти.
Повечето чипове, които разработваме, са сензори (с висока точност) и тяхното калибриране също е част от процеса по тестване. Благодарение на AI алгоритми можем да ускорим калибрирането в определени области. Например, има тестове, които се правят в среди с различни температури - от -40 градуса по Целзий, през стайна температура до +125 градуса по Целзий. Чрез AI успяваме да предвидим резултата от теста, който се провежда на стайна температура.
По-общо казано, въвеждането на AI и по-специално генеративният AI отвори вратата за значително подобрение в микроелектрониката. Отвореният модел на AI ни помага да проучим как стои въпросът с автоматизиране и оптимизиране на дизайна на чипове, както и автоматично генериране на тестов код. Това е дългосрочна възможност, която може да донесе значителна преднина в разработването на иновации. И не на последно място, AI може да допринесе за развитието на индустрията, като облекчи недостига на квалифицирани кадри.
С кой продукт, разработен в България, се гордеете най-много от гледна точка на иновации?
Melexis е в България повече от 20 години и през дългата си история нашият екип тук има значителен опит в областта на температурните и магнитни сензори. Горди сме с всеки един нов продукт, който разработваме. Ние създаваме иновации както за нашите служители, така и за планетата. Бих искал да отбележа, че зад всеки нов продукт стоят нашите талантливи професионалисти, без които не биха били възможни, каквито и да е иновации.
Какви са тенденциите в производството на чипове? Какво очаквате в следващите години?
Следващите години ще бъдат динамични, като ще продължим да наблюдаваме ситуации с недостиг на чипове. На преден план няма да бъде само производственият процес в сектора, но и липсата на кадри.
Индустрия 4.0 ще предизвика компаниите да станат още по-иновативни. Ключови фактори за бъдещето ще са комбинации между AI и въвеждането на гъвкави автоматизирани производствени системи (ГАПС), използващи колаборативни роботи (коботи), както и автоматизирани мотокари (Аutomatic Guided Vehicles).
За никого не е тайна, че Азия и по-специфично Китай, се движат много по-бързо от ЕС в тази област. Тази разлика трябва да се навакса, за да може Европа да остане конкурент на пазара. В същото време е и добра възможност да се създадат повече компании, които да специализират в автоматизацията.
Кога левът ще престане да бъде средство за плащане?
Под собствеността на Мъск X е активно рекламиран като алтернатива на традиционните медии
Евентуална американска собственост върху "Северен поток 2" ще осигури лост в мирните преговори с Русия, според него