Дидо Григоров: Какво е семантична оптимизация на сайт и защо тя е актуалната тенденция в SEO?

Мнение

Според експерта работата по един уебсайт, вече не е само за целите на SEO и повече трафик

 

Дидо Григоров е Python програмист и SEO експерт. Участвал е в множество международни и български конференции за SEO и програмиране, сред които BrightonSEO 2022 и 3 събития на Google. През последните години той се занимава активно с Machine Learning и AI като ги съчетава успешно със SEO.

В момента той е студент в престижния Станфордски университет, специалност Computer Science, с фокус Artificial Intelligence (в класовете на специалисти като Christopher Manning, Fei-Fei Li, Andrew Ng), като учи компютърни науки и в University of Applied Sciences в Германия. Дидо ще бъде лектор на Digital4Varna: Next Level SEO & Social Media Conference, която е част от мащабния събитиен календар на Digital4 и ще се проведе на 29 юни в хотел и казино "Черно Море", Варна. Неговата презентация ще бъде на тема “Семантична оптимизация на съдържание в ерата на LLM”.

Семантичната оптимизация на сайт и защо тя е актуалната тенденция в SEO?

Търсенето, като процес, в лицето на компании като Google и Bing, се измени изключително много през последните години. Ако досега имахме търсещи машини, които ни даваха абсолютни отговори под формата на резултати по дадена заявка, днес имаме контекстуално търсене. Това означава, че търсещите машини, като Google, вече “разбират” почти както нашето съзнание, значението на думите в даден език. Разпознават се различните нюанси, в които могат да бъдат използвани, както и различните словосъчетания и дори намерението на потребителя. Това важи не само за фразите, които им въвеждаме когато търсим, но и за съдържанието, което публикуваме на сайтовете си. И се случва все по-добре и по-добре.

На прага сме и на Search Generative Experience, който вече ще генерира отговори за нас. Това бих казал е тенденцията и най-интересното все още предстои.

Как семантичната оптимизация на съдържание помага на различните бизнеси, и по какво се различава от традиционното SEO?

 

Ползата за бизнесите се изразява в няколко измерения - много по-добра видимост, което след себе си води повече трафик, а след това респективно и повече продажби. Под продажби, обаче трябва да се имат предвид не само директните такива, но и косвените, защото понякога продажбите от съдържание са именно такива. Не се отразяват директно, но съдържанието генерира т.нар асистирани продажби.

Работата със съдържание по един уебсайт, вече не е само за целите на SEO и повече трафик. Съдържанието трябва да показва експертност, да гради авторитетността и доверието на компанията, в повечето случаи косвено, но осезаемо. Вече не е достатъчно просто да повтаряме една ключова дума, за да оптимизираме съдържанието си, а да направим по-дълбоко проучване за фразите  и същностите (entities), които съпътстват основната ни ключова фраза, както и подтемите към нея, без които съдържанието не би изглеждало завършено и пълноценно.

Но преди това истинската семантична оптимизация започва от изграждането на правилна структура на уебсайта, често като сайтмап, а след това и информационна архитектура, а именно - какво ще имаме по страниците на сайта си, какви изображения, какви други интерактивни елементи, видеа, презентации и тн., както и доколко релевантни са те. Не на последно място, е и структурата на сайта под форма на вътрешни и външни линкове, които завършват семантичността и тематичността на един уебсайт.

На събитието Digital4Varna, ще презентирате тема “Семантична оптимизация на съдържание в ерата на LLM” - защо LLM и какво да очакваме?

LLM, или големите езикови модели, предизвикаха страхотен бум в AI индустрията, като неминуемо оставиха своя отпечатък и върху други индустрии, една от които е и SEO. Абревиатурата идва от “Large Language Models” (LLM) и се отнася до големите езикови модели, разработени с цел да разбират и генерират естествен език. Те използват машинно обучение (Deep Learning), за да бъдат обучени върху големи количества данни от различни източници.

Има доста инструменти за SEO, които вече успешно ги прилагат, но истинската им сила идва, когато умееш да дефинираш задачи, в които те биха се справили добре, както и да ги програмираш. За да дефинираш правилно задача, която езиков модел може да извърши, се изисква да познаваш добре архитектурата му или казано накратко - да знаеш какво може. Въпреки мисленето на доста SEO експерти, уменията на езиковите модели не са безгранични.

Повечето езикови модели използват Python като основен език за програмирането им, което доказва езика още веднъж за един от най-влиятелните в световен мащаб. Едно от основните предимства на Python е богатството от библиотеки и последователи. Python дава възможност да се правят уникални и много полезни репорти в SEO, да се прави изключително дълбок езиков / контент анализ, да се автоматизират задачи за целите на оптимизацията, да се анализират данни в техническото SEO, или за вътрешни линкове, да се пишат мета данни, и какво ли още не.

Що се отнася до това какво да очаквате от моята презентация - няколко интересни приложения, които съм създал за извличане на същности, семантични фрази, заглавия, определяне на типове същности и обобщение / извличане на факти от съдържание. Ако ви е интересна темата за SEO ще се радвам да се видим на Digital4Varna: Next Level SEO & Social Media Conference на 29 юни.

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст