1 USD
1.81684 BGN
Петрол
Bitcoin
$67,746.4

Питър Партенис: Човекът, който направи гиросите популярни в Америка

Корпоративни истории

"Беше толкова голяма бедност, че си спомням, че майка ми ми крещеше, когато отивах да плувам. Защото, когато ходиш на плуване, спортуваш много и се връщаш у дома гладен"

 

Преди 50 години Питър Партенис основа Grecian Delight, компания, появила се на пазара с цел да промени американската хранителна индустрия. Имигрант от Гърция, Партенис първоначално донася гиросите на масовите консуматори преди да направи своя продукт един от най-известните средиземноморски специалитети в САЩ.

Днес гироси се намират в менютата в цялата страна, от специални гръцки ресторанти и колички за храна до вериги за бързо хранене. Според някои оценки гироси можете да си купите в близо половин милион менюта в САЩ.

Бедност по гръцки

Роден е в малкото градче Воница през 1945 г. Но 40 дни след раждането баща му умира. Той е отгледан от майка си заедно с двете си по-големи сестри в трудни времена.

„За майка ми най-големият проблем беше къде да намерим храна за трима. Живеехме в къща не по-голяма от 46 кв. м без ток и течаща вода. Бедност означава, че в къщата няма баня, а банята беше дупка в градината“, казва той пред Greek Reporter.

„Беше толкова голяма бедност, че си спомням, че майка ми ми крещеше всеки път, когато отивах да плувам. Защо? Защото, когато ходиш на плуване, спортуваш много и се връщаш у дома гладен."

 

Партенис старши се гордее с гръцките си корени и ценностите, които майка му е възпитала в него. Освен успешен бизнесмен, той е и архонт на Вселенската патриаршия и заместник-председател на Националния гръцки музей сред много други гръцки и филантропски институции.

Той се грижи да посещава селото си всяка година през лятото със семейството си, за да се срещне с приятели и роднини.

Гръцки ценности

Той отбелязва, че хората, които са напуснали Гърция като имигранти в САЩ в началото на 60-те години, са имали самочувствие.

„Всички ние имахме визия. Всички ние имахме смелост. Да напуснеш семейството, приятелите и родния си град и да отидеш някъде, където не познаваш никого. Всичко, което знаете, е, че там има възможности."

Говорейки пред Greek Reporter, той си спомня трогателния ден, когато майка му и двете му сестри идват в Атина, за да му помахат за сбогом, когато се качва на кораба за Ню Йорк преди почти 60 години. Той се бори да сдържи сълзите си.

Нов свят

„За първи път видях новия свят в американските филми. Когато видях големите улици, красивите огромни коли, казах, че отивам там, ще успея. Ще взема една от тези коли и ще я докарам на село. Бях хвърлил око към Америка. Бях фокусиран върху това да стигна дотам, да стигна до Чикаго“, казва той.

Той се качва на кораба Queen Frederica само с 300 долара в джоба си през 1964 г. Слиза в Ню Йорк и пристига в Чикаго с два куфара и кутия два дни по-късно.

„И до ден днешен не знам как успях без вода, без храна и без да отида до тоалетната 18 часа. През нощта работех като шофьор на автобус, а през деня ходех на училище“, спомня си той.

След това завършва колеж, където учи инженерство и се стреми да изнася американски продукти за Гърция.

„После се случи обратното, когато видях потенциала за растеж на пазара в Америка.“

Един инженер, който прави гироси

Инженерните умения на Партенис скоро влизат в употреба, когато той идентифицира проблем с машината, която много гръцки ресторанти, които посещава в Чикаго, използват за приготвяне на гироси.

„Ходих в гръцките ресторанти в Чикаго и се хранех, а собствениците ме молеха да поръчам части за машините им от Гърция, защото те се разваляха през цялото време“, каза Партенис.

„Най-накрая, около година по-късно, те ме попитаха, мога ли да проектирам машина, която да не се разваля.“

Преди да се ангажира с проекта, смелият гръцки предприемач и инженер иска да види дали гиросите биха могли да станат по-популярни в САЩ. След като разговаря със собствениците на гръцки ресторанти и усеща кулинарния пейзаж в САЩ, той се убеждава, че това би било добра идея.

Първоначално Партенис иска да инвестира печалбите от бизнеса си в автоматизирано миене на автомобили, но скоро установява, че гиросите са още по-доходоносно бизнес начинание.

Направете гиросите популярни в цяла Америка: Историята на успеха на Greek Delight

Партенис казва, че гиросът вече е бил популярен в гръцките ресторанти, разположени около улица Халстед в Чикаго в началото на 70-те години.

Той си спомня, че някои експерти в хранително-вкусовата промишленост са го обезсърчавали, твърдейки, че гиросите не могат да станат популярни в САЩ.

Grecian Delight се разраства през следващите години и Партенис казва, че никога не е губил пари нито един месец.

„Успехът се измерва с пари и цифри, но не само. Клиентите във възторг ли са от вашия продукт, говорят ли за него? Получавате ли уважение като човек или бизнесмен? Ако загубите уважение, тогава парите нямат толкова голяма стойност“, казва той.

Нова ера

Когато партенис стартира компанията, той прави всичко сам. Той е човекът, който прави продукта, продажбите, доставките. Днес неговото творение, оглавявано от сина му, Питър Партенис младши, е нараснало неимоверно и Grecian Delight отново променя хранителната игра в Америка.

Снимка: Питър Партенис младши/LinkedIn

„Имах голямо доверие в сина си. Видях колко методичен е той, колко задълбочен и добър комуникатор и колко коректен е със служителите“, казва Партенис старши за Партенис младши.

„Откакто пое управлението, той ускори растежа на компанията, произведе много повече продукти и професионализира мениджърския екип. Това бяха продължение на моя стил на управление."

Днес компанията произвежда над 350 продукта: от гироси и готови за консумация меса до питки, специални хлебчета, фалафели, хумус, дипове за мазане, продавани в над 50 000 места в Америка. Разполага с три производствени съоръжения в Чикаго и осигурява работа на почти хиляда души. Продуктите се доставят в САЩ и в чужбина до Канада, Саудитска Арабия и Европа.

Когато Grecian Delight и Kronos се сливат през 2020 г., визията на семейство Партенис и инвестиционните партньори EP2, обедини тези две компании – лидери в средизимноморската храна в САЩ.

Бизнес Видео Подкаст

Свързани статии