"От малък апартамент до топ компания": Историята на Alibaba

Корпоративни истории
 

Компанията е основана с визията да помага на малките предприемачи да продават своите продукти в глобален мащаб

През 1999 г., точно както Стив Джобс и Стив Возняк стартират Apple в един гараж, в малък апартамент в Ханджоу, Китай (на около 2,5 часа път с кола от Шанхай) Джак Ма и 17 негови приятели създават компанията, която днес познаваме като Alibaba.

Снимка: Getty/Istock

Компанията е основана с визията да помага на малките предприемачи да продават своите продукти в глобален мащаб. След набирането на 25 млн. от инвеститори, на Alibaba им отнема само три години, за да получат положителен паричен поток на финансовите си активи.

Израснал в комунистически Китай, Джак Ма се научава да говори английски, докато предлага обиколки в Ханджоу на туристите в замяна на уроци по езика. Докато расте, той започва да се интересува как може да помогне на малкия бизнес. Тогава, като учител по английски, изкарващ 12 долара на месец, Джак и приятели се събират, за да създадат Alibaba.

Основаването на Alibaba в апартамента на Джак Ма
Снимка: alibabagroup.com

Основателите изработват бизнес визията на Ма за базирана в Китай компания за електронна търговия, която може да доставя на пратки на над 730 млн. интернет потребители в страната ефективно и навреме.

Официално предстаеяне на Alibaba.com

От 1999-2014 г. сайтовете на Alibaba остават сравнително неизвестни за домакинствата в Северна Америка, въпреки че са масово използвани в Китай и Индия. През 2014 г. компанията направи известно IPO с най-голямото публично предлагане за всички времена, набирайки 25 млрд. долара.

През 2005 г. Yahoo купува 30% от компанията за 1 млрд. долара, а  по-късно продават половината от дела си през 2012 г.

Снимка: alibabagroup.com

Днес компанията струва около 468 млрд. долара и има над 103 хил. служители. Джак Ма официално се оттегли като главен изпълнителен директор на компанията през септември 2018 г., за да се съсредоточи по-интензивно върху филантропските си усилия. Той все още контролира 11,7% от акциите на компанията и запазва значителната си власт в борда.

Alibaba е една от най-големите компания за електронна търговия на земята, със своите три основни сайта за електронна търговия – AliExpress, Taobao, Tmall и Alibaba.com – ангажиращи десетки милиони онлайн потребители ежедневно.

Снимка: alibabagroup.com
Колко голяма компания е Alibaba?

Как ви звучи 674 млн. активни потребители всяка година? Или 755 млн. потребители през приложенията? А 54 млрд. долара приходи годишно?

Снимка: iStock
Кой е Джак Ма?

Роден на 10 септември 1964 г. в Ханджоу, първоначалната цел на кариерата на Ма е да стане учител по английски език, тъй като търсенето на изучаване на английски тъкмо започва да нараства сред капиталистически настроените китайски потребители.

Снимка: EPA

Въпреки че в крайна сметка Ма успява да получи учителска работа, това не продължава дълго. Той очаква кариерата му да се развие бързо, но след като компании като KFC му отказват работа като мениджър в родината му, той решава да замине за САЩ с намерението да се запише в своето мечтано училище - Харвардския университет.

 

Стремежът на Ма да получи диплома от Бръшляновата лига е провален, след като бъдещият милиардер започва да използва по-активно интернет и скоро забеляза категоричното отсъствие на китайски компании, ангажирани в разрастващия се пазар за електронна търговия.

 

Скоро той стартира уеб сайт, който се фокусира върху китайската търговия, наречена China Pages, и приходите му се увеличават веднага. В рамките на три години China Pages е оценен на 1 милион долара.

Снимка: iStock

И следва големият пробив… С 35 млн. долара рисково финансиране в задния джоб, той и партньорите му пускат Alibaba.

Уеб сайтове като Amazon и eBay, които доминират западния пазара по това време, почти не обръщат внимание на огромен пазар като Азия.

Снимка: EPA
Кратка хронология на Alibaba

1999: Компанията е основана от Джак Ма и 18 партньора в Ханджоу, Китай.

2000: Компанията набира 25 млн. долара финансиране от Goldman Sachs, (The) Report Softbank и Fidelity Investments.

2002: Alibaba реализира първата си печалба.

2003-04: Alibaba пуска Taobao, своя потребителски сайт за електронна търговия, и стартира Alipay - система за онлайн плащане.

2007: Alibaba се листва на фондовата борса в Хонконг.

2009: На своята 10-та годишнина Alibaba представя своята нова платформа за облачни изчисления.

2010: Ray-Ban и Gap отварят онлайн магазини в Taobao Mall на Alibaba, откривайки нов път към печалба за американския бизнес, който стъпва на пазара в Китай.

2013: Джак Ма се оттегля като главен изпълнителен директор на Alibaba. Той е наследен от Джонатан Лу, лично избраният наследник на Ма.

2014: Alibaba се разраства, за да стане най-голямата платформа за онлайн търговия за малкия бизнес. През същата година компанията става публична с IPO на стойност 25 млрд. долара и нова търговска цена от 68 долара на акция, изпреварвайки големи технологични лидери като Facebook и Google.

2016: Скандалът достига Alibaba, тъй като компанията е пряко свързана с продажбата на незаконни, фалшиви продукти. Правителството на САЩ сезира купувачите, че Taobao е платформа за търгояия, продаваща стоки-ментета.

2018: Alibaba се възстановява от скандала, тъй като Taobao достига 580 млн. активни месечни потребители, а Tmall достига 500 месечни потребители. Същата година Джак Ма обявява, че ще се оттегли от поста председател на Alibaba през следващата година.

2019 г.: Джак Ма изпълнява обещанието си да се оттегли от Alibaba и това през септември. Наследен е от Даниел Джан, сега настоящият главен изпълнителен директор на Alibaba.

До юни 2019 г. Alibaba чупи нови рекорди в електронната търговия. Мобилната му потребителска база е нараснала до 1,1 млрд., а приходите са нараснали с 42%. Alibaba представлява 60% от целия китайски пазар за електронна търговия.

Нейната база от служители е нараснала до 254 941 по целия свят (към 31 март 2021 г.), а компанията доставя 57 млн. пратки годишно.

Към момента на написване на материала една акция на компанията се търгува за малко над 13 долара долара със стабилна пазарна капитализация от 584,4 млрд. долара.

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст