
Моментът, в който компасът се счупи
Централните банки купиха над 1000 тона злато само през 2024 г.
От павилион на паркинг до сделка за милиарди
Няколко гимназисти от Източен Холивуд, потомци на арменски имигранти, започват бизнеса си с едва 900 долара, а днес продават по-голямата част от него за 1 милиард. Историята на Dave’s Hot Chicken е съвременна приказка за американската мечта, предприемачество и изключителен успех в TikTok.
През 2017 г. четирима приятели – Дейв Копушян, Арман Оганесян, и братята Томи и Гари Рубенян – стартират павилион за пикантно пържено пиле в източен Лос Анджелис. Всички те са напуснали училище, израснали са в скромни семейства, и сами изграждат бизнеса си, вземайки маси и столове от роднини.
Менюто включва пиле по нашвилски стил, с лютивина в шест степени, най-екстремната от които – „Жътварят“ – изисква клиентите да подпишат декларация. Самият готвач Копушян е вегетарианец, когато измисля рецептата.
Само пет дни след отварянето на първия киоск, сайтът Eater LA публикува възторжено ревю. Това поставя началото на лавинообразния растеж. Скоро последователите в TikTok и Instagram започват да публикуват клипове с предизвикателства, дегустации и ревюта – безплатна реклама, която прави марката известната.
Появяват се и инвеститори. През 2018 г. група, водена от ресторантьора Бил Фелпс и холивудския продуцент Джон Дейвис, купува 50% от компанията, която тогава има само едно местоположение, за 2 милиона долара.
С подкрепата на Фелпс и Дейвис, Dave’s Hot Chicken расте експоненциално. Те използват проста, но ефективна стратегия: изграждат силен екип, привличат известни личности – включително рапъра Дрейк, който става официално лице на марката през 2021 г.
През 2024 г. веригата вече има над 300 локации в 46 щата и 7 държави, а оценката на компанията достига 620 милиона долара.
На 2 юни 2025 г. Dave’s продава 70% от бизнеса си на Roark Capital, инвестиционен фонд, който вече притежава Subway, Dunkin, Buffalo Wild Wings и други ресторантски гиганти. Сделката е оценена на 1 милиард долара. Основателите продават около 80% от дяловете си, което им носи по приблизително 80 милиона долара на човек.
„Имаме пари в сметката“, казва Оганесян, който с чувство за хумор споделя в Instagram снимка с McLaren:
„Търпеливо чакам всичките ми арменски роднини да ми се обадят и да поискат пари.“
Сделката не е добра само за основателите. Около 20 служители също стават милионери, благодарение на бонуси и дялово участие. Помощник-мениджъри на ресторанти получават средно по 100 000 долара бонус.
„Споделянето на печалбата беше част от философията ни“, казва вицепрезидентът Джим Битикс.
Според експерти, най-силните тенденции в ресторантьорството са кафето и пилешкото месо – и Dave’s пасва перфектно. Средните продажби на локация (2,5-3 млн. долара) са по-високи от тези на гиганти като Popeyes.
Все пак, бързият растеж крие рискове. Subway затвори една четвърт от своите локации, а Blaze Pizza – бившият проект на Фелпс – загуби 10% от ресторантите си за година.
„Миналата година отворихме 80 ресторанта. Тази година планираме 155. Знаем какво правим“, уверява Битикс.
Въпреки че вече са мултимилионери, основателите остават в компанията. Оганесян продължава да ръководи бизнеса, а Копушян е главен кулинарен директор.
„На всяка стъпка ни предупреждаваха, че качеството ще спадне“, казва Оганесян. „Но докато основателите са тук – качеството е гарантирано.“
Последвайте businessnovinite.bg в INSTAGRAM
Последвайте businessnovinite.bg във FACEBOOK
Последвайте businessnovinite.bg в LINKEDIN
Централните банки купиха над 1000 тона злато само през 2024 г.
Тя ще добави поне 1 гигават капацитет за ядрено производство на електроенергия
Кои са най-търсените български билки на международния пазар?