
Централните банки вече предпочитат злато, евро, юани пред долара
Еврото и китайският юан са най-големите печеливши от отдръпването от щатския долар
От павилион на паркинг до сделка за милиарди
Няколко гимназисти от Източен Холивуд, потомци на арменски имигранти, започват бизнеса си с едва 900 долара, а днес продават по-голямата част от него за 1 милиард. Историята на Dave’s Hot Chicken е съвременна приказка за американската мечта, предприемачество и изключителен успех в TikTok.
През 2017 г. четирима приятели – Дейв Копушян, Арман Оганесян, и братята Томи и Гари Рубенян – стартират павилион за пикантно пържено пиле в източен Лос Анджелис. Всички те са напуснали училище, израснали са в скромни семейства, и сами изграждат бизнеса си, вземайки маси и столове от роднини.
Менюто включва пиле по нашвилски стил, с лютивина в шест степени, най-екстремната от които – „Жътварят“ – изисква клиентите да подпишат декларация. Самият готвач Копушян е вегетарианец, когато измисля рецептата.
Само пет дни след отварянето на първия киоск, сайтът Eater LA публикува възторжено ревю. Това поставя началото на лавинообразния растеж. Скоро последователите в TikTok и Instagram започват да публикуват клипове с предизвикателства, дегустации и ревюта – безплатна реклама, която прави марката известната.
Появяват се и инвеститори. През 2018 г. група, водена от ресторантьора Бил Фелпс и холивудския продуцент Джон Дейвис, купува 50% от компанията, която тогава има само едно местоположение, за 2 милиона долара.
С подкрепата на Фелпс и Дейвис, Dave’s Hot Chicken расте експоненциално. Те използват проста, но ефективна стратегия: изграждат силен екип, привличат известни личности – включително рапъра Дрейк, който става официално лице на марката през 2021 г.
През 2024 г. веригата вече има над 300 локации в 46 щата и 7 държави, а оценката на компанията достига 620 милиона долара.
На 2 юни 2025 г. Dave’s продава 70% от бизнеса си на Roark Capital, инвестиционен фонд, който вече притежава Subway, Dunkin, Buffalo Wild Wings и други ресторантски гиганти. Сделката е оценена на 1 милиард долара. Основателите продават около 80% от дяловете си, което им носи по приблизително 80 милиона долара на човек.
„Имаме пари в сметката“, казва Оганесян, който с чувство за хумор споделя в Instagram снимка с McLaren:
„Търпеливо чакам всичките ми арменски роднини да ми се обадят и да поискат пари.“
Сделката не е добра само за основателите. Около 20 служители също стават милионери, благодарение на бонуси и дялово участие. Помощник-мениджъри на ресторанти получават средно по 100 000 долара бонус.
„Споделянето на печалбата беше част от философията ни“, казва вицепрезидентът Джим Битикс.
Според експерти, най-силните тенденции в ресторантьорството са кафето и пилешкото месо – и Dave’s пасва перфектно. Средните продажби на локация (2,5-3 млн. долара) са по-високи от тези на гиганти като Popeyes.
Все пак, бързият растеж крие рискове. Subway затвори една четвърт от своите локации, а Blaze Pizza – бившият проект на Фелпс – загуби 10% от ресторантите си за година.
„Миналата година отворихме 80 ресторанта. Тази година планираме 155. Знаем какво правим“, уверява Битикс.
Въпреки че вече са мултимилионери, основателите остават в компанията. Оганесян продължава да ръководи бизнеса, а Копушян е главен кулинарен директор.
„На всяка стъпка ни предупреждаваха, че качеството ще спадне“, казва Оганесян. „Но докато основателите са тук – качеството е гарантирано.“
Последвайте businessnovinite.bg в INSTAGRAM
Последвайте businessnovinite.bg във FACEBOOK
Последвайте businessnovinite.bg в LINKEDIN
Еврото и китайският юан са най-големите печеливши от отдръпването от щатския долар
Планът на Мъск може да проработи само ако се поучи от най-успешните ''политически разрушители''