Бан на социалните мрежи за деца. Ще проработи ли?
Забраната, която ще обхване платформи като X, TikTok, Facebook и Instagram
Според проучване 20% от младите хора инвестират пари въз основа на препоръки в социалните мрежи
През последните няколко години финансовите инфлуенсъри, известни още като финфлуенсъри (finfluencers), станаха все по-известни в социалните мрежи.
Според Statista глобалният пазар на инфлуенсъри бележи изключителен ръст, като от 1,7 млрд. долара през 2016 г. нараства до 21,1 млрд. долара през 2023 г., съобщава unbiased.co.uk.
Какво е финфлуенсър?
Финфлуенсърите са инфлуенсъри, които предлагат съвети и информация по различни финансови теми, включително спестяване, инвестиране, криптовалута, а понякога дори начини за бързо забогатяване.
Обикновено те предлагат съвети в бързи, лесни за възприемане видеоклипове, които могат да бъдат увлекателни, но може да не предоставят цялата информация, от която се нуждаете, за да вземете напълно информирано решение.
Въпреки че някои финфлуенсъри могат да предлагат наистина полезни съвети, следването на съветите на неинформиран финфлуенсър, на измамник, представящ се за такъв, или дори на спонсорирана публикация от известна личност може да струва скъпо.
Младите хора са особено изложени на въздействието на финфлуенсърите, тъй като според проучване на компанията за професионални услуги Deloitte 25 % от хората на възраст 18-24 години използват социалните медии, когато търсят финансови насоки или съвети, а 20 % инвестират пари въз основа на препоръки в социалните мрежи.
Това е обезпокоително, тъй като финфлуенсърите не се нуждаят от финансова квалификация и не са регулирани, за да дават съвети, така че има опасност да популяризират рискови продукти, които не разбират напълно.
Освен това, тъй като финфлуенсърите печелят пари от спонсорирани публикации, такси за препращане или популяризиране на финансови продукти, това е нещо, за което трябва да се внимава.
Опасността от финфлуенсърите
Един от основните източници на доходи за финфлуенсърите е популяризирането на финансови продукти. Неотдавна тази дейност беше подложена на критики от страна на Органа за финансов надзор (FCA).
FCA е загрижен, че някои финфлуенсъри не обозначават част от съдържанието като реклами или рекламират неподходящи финансови продукти, без да разбират рисковете или начина им на действие.
Някои финансови промоции могат да се считат дори за престъпления, ако не отговарят на правилата.
Как да избегнете лошите съвети и фалшивите финфлуенсъри?
Въпреки че много финфлуенсъри предлагат добри финансови съвети, има много финфлуенсъри, които могат да причинят повече вреда, отколкото полза.
Но при наличието на хиляди инфлуенсъри онлайн как можете да избегнете лошите съвети или фалшивите финфлуенсъри.
Забраната, която ще обхване платформи като X, TikTok, Facebook и Instagram
От компанията потвърдиха за проблем в световен мащаб
През тази година 75,9 % от регистрираните автомобили са бензинови