За по-чиста индустрия: Тестват товарен кораб, задвижван от вятъра

Корабоплаването произвежда повече от 1 млрд.тона въглероден диоксид всяка година

 

Задвижван от вятъра товарен кораб отплава, за да направи корабоплаването по-екологично, пише CNN.

Голям товарен кораб на име Pyxis Ocean тръгна на първото си плаване този месец. Но за разлика от повечето други преди него, този се задвижва отчасти от вятъра. Корабът, нает от американската фирма Cargill, е модернизиран с две WindWing – големи стоманени платна с височина 37,5 метра, проектирани от британската компания BAR Technologies и произведени от норвежката компания Yara Marine Technologies. 

Очаква се крилата да генерират спестявания на емисии до 30%. Ако се използва в комбинация с алтернативни горива, разработчиците казват, че спестяванията ще бъдат още по-големи.

Пътуването, което започна в Китай и в момента се насочва към Бразилия, ще постави технологията на изпитание.

Корабоплаването произвежда повече от 1 млрд. тона въглероден диоксид всяка година, което представлява близо 3% от глобалните емисии. През юли секторът обеща да намали замърсяването на планетата от отопление до нетната нула „до или около 2050 г.“. Използването на вятъра е един от начините за това. Въпреки че това не е нова концепция (платноходите датират отпреди повече от 5000 години), през последните години се появяват нови технологии за задвижване с помощта на вятъра. 

Днес има само около 20 големи търговски кораба, оборудвани с вятърно задвижване.

Навлизането на Cargill – един от най-големите селскостопански търговци в света, транспортиращ около 225 млн. тона стоки всяка година – може да донесе голяма промяна.

Джон Купър, главен изпълнителен директор на BAR Technologies, казва пред CNN, че участието на компанията е от съществено значение за изграждането на инерция за WindWings. 

Едно от основните предимства на проекта WindWings, който е съфинансиран от Европейския съюз, е, че той предлага решение за модернизация, което може да помогне за намаляване на въглеродните емисии на съществуващи плавателни съдове. Според Cargill 55% от световните товарни флотилии са на възраст до девет години. 

Крилата не само помагат за намаляване на емисиите на кораба, но също така ще помогнат на собствениците на кораби да изпълнят новите индустриални правила за енергийна ефективност и ще спестят средства чрез намаляване на разхода на гориво, според Cargill. Компанията казва, че на среден глобален маршрут WindWings може да спести 1,5 метрични тона гориво на крило на ден. Фирмата отбелязва, че това може да стане още по-важно, когато се използват по-екологични бъдещи горива (като амоняк и метанол), които се очаква да струват повече. 

Експертите отбелязват, че за да станат широко разпространени технологиите, подпомагани от вятъра, тяхната цена трябва да бъде в съответствие с икономиите на гориво, които осигуряват.

WindWings са изработени от композит от стомана и стъкло и преди корабът да влезе в пристанище или да мине под мост, те могат да бъдат сгънати на палубата, за да се избегнат сблъсъци. Те бяха монтирани на Pyxis Ocean в Шанхай, преди корабът да пътува до Сингапур, където да бъде зареден с гориво и официално пуснат на вода.

Ефективността на крилата ще бъде внимателно наблюдавана по маршрута, така че да могат да бъдат направени подобрения в дизайна, преди да бъде произведен в мащаб.

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст