Какво казва Исландия за четиридневната работна седмица?
Страната прие този начин на работа и вече има резултати
Ако не направим декарбонизация на транспорта, очаквам зловещ скок в цените, каза Светослав Бенчев за bTV Бизнес Новините
Това да използваме възобновяеми енергийни източници в транспорта идва като директиви от ЕК. Една част от тези директиви ще влязат в сила в края на тази година, вероятно. Другото важно нещо, което трябва да се знае е, че ни очаква една търговия с квоти на емисии в транспорта, която ще започне през 2027 г., подобно на тази, която се прилага при въглищните централи. Какви ще бъдат цените на тези квоти е рано да се каже. Въз основа на наше изследване от преди 2 години, това се очаква да е около 40-50 стотинки на литър. Дали ще има такова увеличение, предстои да видим. Това каза за bTV Бизнес Новините председателят на Българската петролна и газова асоциация Светослав Бенчев.
Асоциацията представи визия за развитие на устойчива мобилност в транспортния сектор. Светослав Бенчев каза, че преходът в транспорта трябва да се случи смислено и на добра социално-икономическа цена. Той обърна внимание, че все още не се открива сериозна и задълбочена разработка относно стратегията на държавата за развитието на транспортния сектор през призмата на декарбонизацията и новите европейски изисквания.
"Всички наши членове имат желание да започнат да предлагат услуга по зареждане на електромобили, но към настоящия момент има доста проблеми, които трябва да бъдат решени. Някои от проблемите са технически, тоест липса на инфраструктура за довеждане до обектите за зареждане, много сложните административни параметри, по които се разрешава строителство на едни такива колонки по бензиностанциите и други такива нормативни въпроси, които пречат на развитието. Едно от най-важните неща, които трябва да се направят, е тези процедури да бъдат облекчени, да има мащабна инвестиция в електроенергийната инфраструктура, която да доведе електричеството до пътищата", категоричен е Бенчев.
По думите му за тази цел има предвидени средства в Плана за възстановяване и устойчивост, но как и кога те ще бъдат използвани знае само държавата.
По време на пресконференция Светослав Бенчев обясни, че на първо място във визията за ВИЕ в транспорта стои енергийна сигурност. В този принцип се включва какви горива ще се произвеждат, как и къде ще става това и по какъв начин може да се доставят. На следващо място е диверсификацията на източниците на доставки на енергийни продукти. Много е важно какви ще бъдат и преходните горива, защото без тях няма как да се получи този енергиен преход.
Според експерта политиките, които трябва да се водят, са на първо място запазване на производството в страната на горива. Той посочи, че българската рафинерия ще трябва да се модернизира. Тя ще трябва да започне да произвежда нови видове горива, както и ще трябва да развие възможностите за рециклируеми горива.
Трябва да има социално-поносим енергиен преход в транспорта.
"Ако ние нямаме преходен период от поне 10 години, в който да можем да декарбонизираме транспорта чрез пропан-бутан, чрез втечнен природен газ и чрез HVO, което е вид биогориво, цените в България наистина ще тръгнат много зловещо нагоре", изтъкна Светослав Бенчев.
Според него рециклираните горива, които се произвеждат от отпадъци, също трябва да бъдат част от енергийния микс за следващите 10 години.
Страната прие този начин на работа и вече има резултати
Решението идва след провал на преговорите с управляващите в Пекин
Пътниците, които искат да резервират място в P3, могат да направят това предварително