Допълнете ми бутилката, моля! Отиваме за препарати и козметика без опаковки (ВИДЕО)

Отправяме се към първия Zero Waste магазин в София и неговия собственик Стойчо Наков

 

Малко преди ъгъла на софийските улици „Юрий Венелин“ и „Цар Шишман“ има едно малко местенце с табела „Рефилница“, което от няколко метра ухае на естествени аромати на лавандула и билки.

Снимка: Евгений Милов

Много от вас сигурно са се чудили какво означава тази странна, почти „хипстърска“ дума и какво прави това място различно, затова днес надникваме зад витрината, където ни чака собственикът на Station Zero Стойчо Наков, с когото ще направим бърза обиколка на един от най-зелените бизнеси в столицата – първият Zero Waste магазин.

“Рефилницата” е онова място, за което се оглеждаме, когато се опитваме да пазаруваме насипно, за да намалим употребата на пластмасови опаковки. Често с вас споделяме за практики за философията за нулев отпадък, като за първи път повдигаме темата за изключителното многото опаковки, които употребяваме в банята. Някога хрумвало ли ви е, че просто можете да си купувате наливни продукти и да използвате шишета за многократна употреба?

Снимка: Евгений Милов

Както вече ви споменахме, продуктите тук са с максимално изчистен състав и както казва Стойчо: „Неведнъж клиентите ни са ни казвали, че им идва да изядат някой от нещата в магазина“.

Снимка: Евгений Милов

Но как започва всичко? През 2018 г. Стойчо и половинката му Ани, се замислят върху собствения отпечатък, който оставят върху планетата. Липсата на информация за замърсяването с пластмаса и малкото екологични алтернативи в България, ги карат да създадат първия си еко бранд Eco Switch с идеята да „switch-ват (бел. променят) съзнанието на хората в по-зелена перспектива.

„Имаше един момент, когато бях в банята, видях всички пластмасови опаковки и казах на Ани: „Ще бъде трудно, но хайде да намерим алтернативи на всички тези продукти. И така стигнахме до създаването и на това място, на което могат да се използват едни и същи опаковки за продуктите“, казва той.

Снимка: Евгений Милов

 

Продуктите, които продават се пълнят в този насипен вид още при производителя, така че, както при производителя, така и при клиента не остават отпадъци от опаковки. Големите стъклени бутилки и галони в магазина също могат да се използват при зареждането на едро многократно.

Снимка: Евгений Милов

Това, което трябва да направите е да дойдете със собствена бутилка в магазина, там тя се замерва, тарира се, а количеството, което се пълни и изцяло по желание на клиента. Можете да изберете малко количество от няколко неща и да прецените кое е за вас и кое не. Все пак в повечето случаи става въпрос за козметика.

Снимка: Евгений Милов

Друго предимство на този тип наливно пазаруване е че в цената не влиза опаковка и така плащаме само за продукта, което намалява крайната сума.

Повечето брандове в рефилницата са български, а Стойчо ни разказва, че все повече от тях излизат на пазара с еко мисия.

Снимка: Евгений Милов
Вижте всички еко продукти, които можете да намерите на подобно място във ВИДЕОТО!

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст