Колко вредни са емисиите от частните самолети за околната среда?

ESG

С нарастването на обществения натиск някои правителства се опитват да намалят броя на частните и търговските полети на къси разстояния

 

В последно време знаменитости като Тейлър Суифт и политици като Риши Сунак, които използват частни самолети за кратки пътувания, разпалиха отново дебата за това оправдано ли е използването им. 

С нарастването на обществения натиск някои правителства се опитват да намалят броя на полетите на къси разстояния, извършвани от търговски и частни самолети.

Снимка: Air Canada

„Изчислено е, че през 2022 г. използването на частния ѝ самолет е създало над 8000 тона въглеродни емисии, което е доста над 500 пъти повече от годишното производство на въглеродни емисии от всички източници на средния американец или около 1000 пъти повече от това на средния европеец“, казва за Airport Technology Роб Барлоу, професор по етика и корпоративна отговорност в Hult International Business School. 

Емисиите на частните самолети
Същността на проблема с частните самолети се състои в това, че въглеродният отпечатък на един пътник е значително по-висок, отколкото при алтернативните търговски самолети.

В доклад на Европейската федерация за транспорт и околна среда от 2021 г. се посочва, че частните самолети замърсяват от 5 до 14 пъти повече на пътник, отколкото търговските полети, и 50 пъти повече, отколкото влаковете.

Снимка: iStock

В доклада се посочва също, че някои частни самолети отделят по два тона CO2 на час, което е зашеметяващо в сравнение със средното годишно производство на човек от 8,2 тона в развитите икономики. 

Докато Суифт в частност е подложена на контрол, политиците и бизнесмените, които пътуват със самолет за конференции като Давос или COP28, допринасят за статистически данни като тези, че през 2022 г. частните самолети ще излитат средно веднъж на всеки шест минути в Обединеното кралство. 

"Самолетите са един от най-замърсяващите методи на транспорт поради разнообразието от отделяни газове. Това не са само емисиите на CO2, но и азотните оксиди и въздействието на следите от изпарения".

Снимка: iStock

„Височината, от която се отделят газовете, също оказва влияние, тъй като парниковият ефект е толкова по-силен, колкото по-високо във въздуха се намирате“, обяснява анализаторът на GlobalData Уил Тайсън.

Като цяло пътуванията със самолет представляват 2% от емисиите на CO2. За разлика от тях военните по света допринасят за 5,5 % от емисиите на CO2.

Глобалната мрежа „Грийнпийс“ е част от нарастващия брой организации, които лобират за забрана на използването на частни самолети, твърдейки, че въпреки че 80 % от населението на света никога не е летяло, свръхбогатият 1% е отговорен за половината от световните авиационни емисии.

Регулиране на частните самолети
Въпреки че миналата година Комисията по транспорт на ЕС се произнесе за забрана, няколко държави вземат нещата в свои ръце.

През май 2023 г. Франция забрани полетите на къси разстояния, а Испания възнамерява да направи същото през 2024 г. Франция забрани всички полети, които имат железопътна алтернатива, отнемаща по-малко от два часа и половина.

При обявяването на забраната френският министър на транспорта Клеман Боне заяви публично, че страната не може да толерира използването на частни самолети от свръхбогатите в момент, когато обществото трябва да прави съкращения в страх от изменението на климата.

Първоначалният проект на испанското законодателство предвиждаше да се забранят всички полети на къси разстояния с алтернативен железопътен транспорт за по-малко от четири часа. В крайна сметка обаче той беше намален на два часа и половина, което съответства на френското законодателство.

Според проучване на Ecologistas en Acción първоначалните планове на испанското законодателно предложение са могли да спестят 300 000 тона CO2 чрез намаляване на 50 000 търговски и частни полета годишно, но промененото ограничение ще има по-малко въздействие. 

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст