Трайчо Трайков: За да са нормални, цените на горивата трябва да са като във Варна

БГ Бизнес

КЗК е почти готова с анализа на пазара на горивата, каза говорителят ѝ Марио Гавраилов

За да са нормални, цените на горивата трябва да са горе-долу като тези във Варна. Това каза енергийният експерт и бивш министър на икономиката Трайчо Трайков в предаването „Тази сутрин“ по bTV.

Той коментира темата заедно с говорителя на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) Марио Гавраилов.

Цените на горивата в България са третите най-високи от 28-те страни в Европейския съюз (ЕС) и с 10% над средните на пазара, посочи Трайков. „Изпреварват ни Малта и Дания, без акцизи и ДДС. Електроенергията пък е най-евтината в ЕС и с 40% по-евтина от средното за Съюза и пак имаме претенции към цената“.

Ако високите разходи за местното производство бяха проблем, както се твърди, то той би трябвало лесно да се реши чрез внос, тъй като местното производство е по-малко от половината от пазара, който се продава в България. Така че явно, по някакви причини, на вноса му се пречи или не е възможен, продължи Трайков. По думите му трябва да се провери в две посоки – собствеността на акцизните складове, през които трябва да мине горивото, преди да стигне до бензиностанциите, и евентуално някакви договорки между продавачите на дребно.

На въпрос може ли пазарът да сработи така, че да има конкурентна среда и цени, Трайков посочи, че „всички от доста време чакаме секторния анализ на КЗК“.

Снимка: bTV

Анализът е към финала си. От началото на годината беше променен Данъчно-осигурителния процесуален кодекс и ни беше дадена възможност да работим с осигурителна и данъчна информация, каза Гавраилов. „Имаме обещанието и очакваме да получим в изключително експресен порядък информация от данъчните и от митниците. Така ще имаме възможност да погледнем на този пазар и от друга страна – от гледна точка на информацията, която има в държавните органи. Създали сме организация в момента, в който получим тази информация, максимално бързо да приключим анализа“.

Искам да разсея заблудата, че ако КЗК стигне до заключение, че има картел в този пазар и наложи големи глоби, това незабавно ще повлияе на цените – ще има глоба, която ще влезе в бюджета, но това не означава, че цените ще бъдат повлияни моментално, посочи той.

Трайков обаче смята точно обратното, „защото 10% глоба върху оборота е горе-долу колкото картелната надценка, т.е. ще им стане по-евтино да играят по правилата“.

Той даде пример с бензиностанциите на Марешки във Варна, които са „обърнали пазар от няколкостотин хиляди души“. Това показва „колко много сланина има в цената на горивата и как тя може да бъде намалена. 20 – 30 ст. по-малко са около 1/4 до 1/3 от цената без акцизи и ДДС“.

Гавраилов посочи, че в условията на пазарна икономика няма институция, която да пита даден търговец защо продава на определени цени. Вариантът е както е на пазара на електроенергия – да има държавна намеса. Това е въпрос на политически избор. Всяка регулация на свободен пазар минава през държавна намеса.

„Аз не съм „за“ държавна намеса. Държавната намеса трябва да се изразява в мерки пазарът да остане свободен“, но точно тези мерки не се случват, коментира Трайков.

Снимка: bTV

Гавраилов каза, че КЗК е готова с голяма част от заключенията в секторния анализ, но отказа да разкрие повече подробности. „Преди три години сме дали нашите изводи, посочили сме възможни решения. Сега да видим дали нещо се е променило в обстановката от тогава“. Той припомни, че от 5 години има предложение да се въведе лична наказателна отговорност при картелни договорки, каквато практика има в повечето европейски страни, досега няма внесено такова законодателно предложение.

На въпрос колко трябва да паднат цените, за да са нормални, Трайков отговори: „При всички положения трябва да е под средното за ЕС без ДДС и акцизи, или горе-долу това, което виждаме във Варна“.

Вижте целия разговор във видеото.

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст