Търсят се над 3000 международни шофьори

БГ Бизнес

Чужди фирми отмъкват кадрите на български фирми, очакват се фалити

Глад за кадри при международните превози. Шофьорите зад граница се жалват от безконтролно лицензиране на фирми в бранша, които им взимат хляба и кадрите.

Фирми от чужбина получават български лицензи за превоз и така не плащат данъци у нас. В същото време, те предлагат малко по-добри условия на шофьорите от нашите компании и в момента браншът се нуждае от над 3000 шофьори, според изчисленията на Съюза на международните превозвачи.

Те алармират за масови фалити в бранша, ако държавата не се намеси в регулацията на лицензите.

„63 000 копия има заверени и издадени от Министерство на транспорта, което означава, че трябва да има 63 000 автомобила за международен транспорт. И половината от тези автомобили ги няма. Така се подклажда сивата икономика", посочва Илиян Филипов от организацията.

В момента заплатата на повечето превозвачи е между 1200 и 1500 евро. Въпреки това повечето шофьори са на солидна възраст и млади рядко се навиват да се захванат с тази професия.

Данните на Агенцията по заетостта показват друго - през първото тримесечие на годината са открити малко над 1000 позиции за шофьори. "От тях 100% сме успели да се справим, като сме насочили подходящ човек към работодатели и над 1000 души за първото тримесечие бяха устроени като шофьори", твърди директорът на Агенцията по заетостта Асен Ангелов

Обратната страна на медала

"Взима шофьорите, обещава им там 50-100 евро малко по-висока заплата, праща ги в чужбина, а сме виждали и по медиите как такива шофьори са се върнали излъгани, не им е плащано с месеци”, обяснява Филипов начина на работа на много от чуждите фирми, които „крадат” кадри..

От Министерството на транспорта обявиха, че още миналия месец са започнали проверка на лицензирането на фирми. Те се заканиха, че ще отнемат лицензите на компаниите, които са декларирали неверни данни и не отговарят на изискванията за превоз

Браншът заплашва с нова блокада на граници заради така наречения "златен гьол" - процедурата по дезинфекция на камионите от и за Турция, която струва 30 лева.

От Министерството на земеделието заявиха, че тя е въведена отново, заради заплахата от шап в Турция и няма вариант да отпадне.

 

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст