БНБ пуска възпоменателна монета, посветена на българската гайда
На гърба на монетата е изобразено стилизирано изображение на двама гайдари
Софтуерният гигант не изпуска от поглед малките и новите в бизнеса
Юрий Зайцев е с 12-годишен международен корпоративен опит зад гърба си. Днес отговаря за партньорствата на Microsoft в Централна и Източна Европа. Казва, че работата му е свързана с това да убеждава другите компании, малки и големи, утвърдени и прохождащи, да разработват своите решения и приложения на базата на технологиите, които предоставя Microsoft. Сам признава, че за стартиращите фирми в сектора на информационните и комуникационни технологии е много трудно да си закупуват скъпоструващи продукти и услуги и че безплатното често е неизбежна алтернатива. Затова и една от задачите му е да осигурява на новите в бизнеса достъп до технологиите в началния етап от тяхното развитие. Разбира се това не го превръща във филантроп. В Microsoft гледат на това като на сериозна инвестиция, „защото когато компаниите успеят в своя бизнес, това е успех и за нас”, казва Зайцев.
BizSpark е инициатива на Microsoft за подпомагане на млади предприемачи, на които предоставя подкрепа в три направления – достъп до технологии, промоция на техния бизнес и техническо обслужване на същото ниво, на което го получават и „големите” играчи. Част от новите проекти на Microsoft е и глобалната инициатива YouthSpark, която цели да създаде възможности за образование, заетост и предприемачество на 300 милиона младежи в повече от 100 страни по света през следващите 3 години.
В навечерието на премиерата на новата операционна система Windows 8, която се очаква да бъде на 26 октомври, поговорихме със Зайцев за онова, което го мотивира в работата му и с какво може да бъде полезен на стартиращи компании, финансирани от фондове като LAUNCHub.
Можете ли да опишете накратко с какво се занимавате в Microsoft? Какво представлява позицията “Партнър лийд”, какви са предизвикателствата?
Работата ми е да се уверя, че колкото може повече наши партньори използват нашите продукти и технологии за своите решения. Интересно е – налага ми се да работя, както с малки стартиращи компании, така и с големи, вече установени играчи в сектора. Това е и едно от предизвикателствата – балансът между двата полюса на този спектър.
Защо компаниите се нуждаят от решения и приложения на основата на технологиите на „Microsoft”? Кои са най-силните аргументи в полза на вашите продукти?
Първо заради широкия обхват на нашия продукт. Предлагаме почти всичко – от софтуера във вашия телефон, компютър, гейм конзола – чак до големите центрове за данни. Изборът е голям и партньорите ни могат да използват едни и същи знания, за да работят с отделните продукти в нашия асортимент. Успехът ни е свързан с успеха на нашите партньори. Затова ги подкрепяме силно на всеки етап – от разработката на едно решение, до продажбата.
Кое е по-лесно – да продадете нещо на голяма установена компания или да убедите хората в малък, стартиращ бизнес?
И в двата случая има предизвикателства, които са несъпоставими. С младите компании е много вълнуващо – те се развиват много бързо, по-бързо от нас понякога. Искат да опитват нови неща и не са обременени от миналото. Предизвикателството е, разбира се, е свързано с това, че много от тях се провалят, такъв е животът.
На другия полюс са големите играчи, със собствени решения, с развит бизнес. Да ги накараш да опитат нещо ново, може да е трудно, но в същото време печалбата е гарантирана.
Как облачните технологии подобряват икономиите от мащаба? Какви са основните предимства на Windows Azure?
Три са основните направления, в които можете да спестите разходи с облачните технологии. От една страна, икономисва Microsoft, защото управляваме много големи дата центрове – купуваме на едро хардуер, електричество, площи, и то с отстъпка. От другата страна използваме облачните технологии глобално – когато Азия се събужда, Америка ляга да спи – реализират се икономии от окрупняването. Третото направление са ползите за самите клиенти – един и същи софтуер обслужва много клиенти по едно и също време, а това е възможно най-вече в облака.
Създаване на нови продукти или мигриране на съществуващи към клауд системите – кой е по-ефективният подход, що се отнася до разходите в краткосрочен и дългосрочен план?
Всеки случай е уникален. Понякога е по-добре да започнете отначало, друг път преминаването към облака е гладко, а в някои случаи е нещо средно. Добър пример за успешно преминаване към клауд системите са много компании за медийни услуги. Те продължават да работят по същия начин, но с по-малко разходи и при по-голяма надеждност. Пример за „хибриден” подход прилага един производител на автомобили, който запази системите, с които работи, но започна да използва облака за много сложни инженерни симулации.
Какъв е фокусът на политиката за привличане на нови клиенти в Microsoft? Дайте някой съвет на новите предприемачи в тази насока.
Да създадеш продукт е чудесно, но как да накараш хората да го използват? Какво правим ние – просто опитваме. Ако не се получи от първия път, променяме нещо и опитваме отново. Най-добрият съвет, който мога да дам на една млада компания е – просто не се отказвайте!
Кажете ни няколко думи за BizSpark. Как изглежда средностатистическият стартъп, който ползва подкрепата на програмата?
BizSpark е нашата инициатива за подпомагане на млади предприемачи. Има три компонента – достъп до технология, промоция и поддръжка.
Наясно сме, че един нов бизнес не може да си позволи технологията – затова или използва безплатна или търси сериозно финансиране. Осигуряваме на стартиращите фирми достъп до технологиите в началния етап. Не от филантропски подбуди, а като сериозна инвестиция, защото когато компаниите успеят в своя бизнес, това е успех и за нас.
BizSpark свързва стартъпите с източници на финансиране, помагаме им да стана известни, да се появят в блоговете, във водещите технологични издания.
Трето - опитваме се да създадем възможност младите компании да получат същото ниво на техническо обслужване като големите ни клиенти.
Виждате ли достатъчно възможности за стартиращите компании в Югоизточна Европа?
Абсолютно. Сега е много добро време за предприемачи и млади компании. Развитието на технологиите сериозно намали разходите за започване на бизнес. Ако преди 10 години искахте да създадете компания, която обслужва големите банки, щяха да са ви необходими 10 – 15 милиона. Преди 5 години сумата падна на около 100 хил. С последните постижения при облачните технологии, ще ви трябва една десета от тази сума, може би 5 до 10 хил. евро. Това е сериозно понижение на разходите. Да, икономиката е в криза, но това създава и възможности за намиране на иновативно решение. А компаниите с пари ще се вслушват в него, защото за тях също не е лесно и те търсят начини да спестят разходи. Иновациите, по принцип, идват от малките предприемачи. Това е добра възможност те да покажат на какво са способни.
И накрая – това, че работните места в кризата стават по-несигурни, сваля бариерата за влизане в бизнеса. Някой с идея за стартиращата компания, който до този момент е предпочел да остане на стабилното си работно място... вече не разполага с такова. Така има по-силен стимул за поемане на риск.
На гърба на монетата е изобразено стилизирано изображение на двама гайдари
Колко харчат пушачите на година за цигари
За китайските бизнесмени е много необичайно да отправят публични нападки към правителството