
Apple представи iPhone 17 и най-тънкия си модел досега
Ето какви са цените на всички нови продукти на Apple
Предприемачи от Хърватия преобръщат света на киното и образованието
Девет екипа на млади предприемачи от България и региона са одобрени за участие в инвестиционната схема на фонда LAUNCHub, който работи по финансовия инструмент "Entrepreneurship Acceleration and Seed" на европейския фонд JEREMIE. Първоначалното финансиране на свежите идеи в сферата на информационните и комуникационните технологии може да достигне 30 хил. евро., а ако даден проект се развие достатъчно може да разчита на допълнителна подкрепа в размер на още до 170 хил. евро.
Предприемачите имат възможност да установят контакт с инвеститори и бизнес ментори на срещите, организирани от LAUNCHub в София. Сред екипите има и два хърватски тима, с които ще ви запознаем сега. Единият от тях – Cinematic – предлага да изгради социална мрежа, ориентирана към мобилните платформи и предназначена за филмовите маниаци в Европа. В нея всички фенове на големия екран ще могат не само да научат кой филм къде се прожектира, но и да участват с оценки и препоръки за отделните заглавия. Вторият ключов елемент на бъдещата социална мрежа е системата за продажба на билети за киносалоните. В младата компания участват Дамир Бандало, Марко Църкович, Иван Кашич и Карла Васо.
Habbits е вторият екип от Хърватия, който предлага мобилно приложение за деца с образователна цел. Идеята е подрастващите да се учат на полезни навици, като приложението комбинира тяхното изпълнение с похвати, познати от виртуалните любимци тип „тамагочи”, които бяха популярни преди години. Ще бъдат включени и гласови възможности, подобни на известната апликация Talking Tom. Зад Habbits стоят Стевица Кухарски, Едина Елезович, Диана Хлевнжак и Томислав Цветкович.
Дамир Бандало и Стевица Кухарски представиха пред btvnews своите проекти и споделиха целите си в близко бъдеще.
Дамир Бандало: Социалната мрежа, над която работим, е насочена към хора, които искат да открият нови филми, нови вкусове. Тя предоставя възможност да се запознаете не само с новите заглавия, но и с препоръките на филмови маниаци за тях, защото това е проблем тук, и в същото време дава възможност за закупуване на кино билети посредством мобилните платформи.
Смятате ли, че в перспектива това е един печеливш бизнес? Съмнявали ли сте се в успеха си?
Дамир Бандало: Бих казал, че това е един амбициозен проект. Ако си помислите как хората си купуват билети в момента и как ще го правят след 5 години, нашият проект определено има смисъл. Не става въпрос дали съм сигурен, че ще проработи, а по-скоро дали ще сме достатъчно бързи да го реализираме преди някои друг, например някоя голяма компания, да успее да направи същото. Така че, дали идеята е успешна, за това няма спор, дали ние ще успеем, това вече зависи изцяло от нас.
Стевица, вашият проект е насочен към образованието. Кажете ми повече за него.
Стевица Кухарски: Групата, която таргетираме включва родители и деца на възраст от 3 до 8 години. Учим ги, че ако си изпълняват задълженията, това е нещо добро, че всеки път, когато свършат онова, което трябва, ще получат награда. Учим децата да бъдат по-усърдни за времето, когато станат тийнейджъри, студенти, когато пораснат.
Смятате ли, че нашето образование тук на Балканите изостава, когато става въпрос за високите технологии?
Стевица Кухарски: От гледна точка на нашия проект, въпросът е, че да бъдеш активен родител не означава само да подариш играчка, iPhone или iPad за забавление. Децата трябва да контактуват с родителите си, с други деца и да се използват технологиите в това взаимодействие е нещо много добро, разбира се, не и прекомерната употреба без родителски надзор.
Колко пари ще ви трябват за началната фаза на вашия проект?
Стевица Кухарски: За първия етап ще са ни необходими между 80 и 150 хил. евро, а за втория – ще са ни нужни от 1 до 5 млн. евро, в зависимост от пазарите, които ще обхванем.
Върху какъв пазар ще се фокусирате – Хърватия, Балканите, Югоизточна Европа, или ще се насочите към европейския, световния пазар?
Стевица Кухарски: Нашият проект е образователен, това са мобилни приложения за деца. Разглеждаме всяка страна по отделно заради различията в образователните системи. За всеки пазар е необходима локализация на продукта. За начало сме се насочили към Хърватия и България, но имаме предвид целия свят. Започваме с App Store, Google Play, включително и на английски език.
Ако говорите с инвеститор, какво ще му кажете, за да го спечелите за вашия проект? Ще си върне ли парите с прилична печалба?
Стевица Кухарски: Нашият проект е следващото поколение на мобилните образователни приложения. Това е съвсем нова екосистема за децата, родителите и учителите. За печалбата – разбира се, защото ще покорим целия свят.
Дамир, ако бях инвеститор, как щяхте да изрекламирате пред мен социалната мрежа за кино маниаци?
Дамир Бандало: Мисля, че идеята направо сама се продава. Когато започнахме работа с LAUNCHub всички ни казаха, че това е добра идея – в общи линии това е нещо, което се задава. Така, че въпросът е главно „Ще се справим ли?”. Филми е имало и ще има, все повече се правят. Определено има и нужда да получим най-доброто от всяко посещение в киното. Защото, не знам как е при вас, но при мен често се случва да отида на кино и да се питам защо избрах този филм, можеше да е нещо много по-добро. Искаме да улесним както избора на филма, така и процеса на закупуване на билета – без повече опашки и кеш... просто го купувате от мобилния си телефон.
Смятате ли, че схемата, която LAUNCHub предлага е добра за стартиращи компании или трябва да сте по-независими и да търсите допълнителни източници на капитал?
Дамир Бандало: Зависи от идеята. Някои идеи са по-лесни за вътрешно финансиране в краткосрочен план. В такива случаи не бих търсил чужд капитал, поне докато нямам някакъв фокус, някаква представа точно какво ще правя, в идеалния случай какъв ще е таргетът. Други идеи няма как да се развият без външни инвеститори. Знанията и съветите, които получаваме тук са наистина много ценни. Парите са само половината от онова, което ни дава LAUNCHub. Много хора, които се заемат с предприемачество може би си мислят, че е много лесно, но бих им казал, че с парите, които получават от инвеститорите идва и задължението да възвърнат тези пари. Трябваше ни известно време като предприемачи преди да сме готови да потърсим външно финансиране за нашия проект.
Ето какви са цените на всички нови продукти на Apple
TikTok затвърждава позициите си като водеща платформа в Европа
Инвестициите ще бъдат насочени към разработване на превозни средства с помощта на изкуствен интелект