Коя е основната съставка на успешния бизнес?

БГ Бизнес

Предприемачи от Хърватия преобръщат света на киното и образованието

Девет екипа на млади предприемачи от България и региона са одобрени за участие в инвестиционната схема на фонда LAUNCHub, който работи по финансовия инструмент "Entrepreneurship Acceleration and Seed" на европейския фонд JEREMIE. Първоначалното финансиране на свежите идеи в сферата на информационните и комуникационните технологии може да достигне 30 хил. евро., а ако даден проект се развие достатъчно може да разчита на допълнителна подкрепа в размер на още до 170 хил. евро.

Предприемачите имат възможност да установят контакт с инвеститори и бизнес ментори на срещите, организирани от LAUNCHub в София. Сред екипите има и два хърватски тима, с които ще ви запознаем сега. Единият от тях – Cinematic – предлага да изгради социална мрежа, ориентирана към мобилните платформи и предназначена за филмовите маниаци в Европа. В нея всички фенове на големия екран ще могат не само да научат кой филм къде се прожектира, но и да участват с оценки и препоръки за отделните заглавия. Вторият ключов елемент на бъдещата социална мрежа е системата за продажба на билети за киносалоните. В младата компания участват Дамир Бандало, Марко Църкович, Иван Кашич и Карла Васо.

Habbits е вторият екип от Хърватия, който предлага мобилно приложение за деца с образователна цел. Идеята е подрастващите да се учат на полезни навици, като приложението комбинира тяхното изпълнение с похвати, познати от виртуалните любимци тип „тамагочи”, които бяха популярни преди години. Ще бъдат включени и гласови възможности, подобни на известната апликация Talking Tom. Зад Habbits стоят Стевица Кухарски, Едина Елезович, Диана Хлевнжак и Томислав Цветкович.

Дамир Бандало и Стевица Кухарски представиха пред btvnews своите проекти и споделиха целите си в близко бъдеще.

Дамир Бандало: Социалната мрежа, над която работим, е насочена към хора, които искат да открият нови филми, нови вкусове. Тя предоставя възможност да се запознаете не само с новите заглавия, но и с препоръките на филмови маниаци за тях, защото това е проблем тук, и в същото време дава възможност за закупуване на кино билети посредством мобилните платформи.

Смятате ли, че в перспектива това е един печеливш бизнес? Съмнявали ли сте се в успеха си?

Снимка: Ладислав Цветков
Снимка: Ладислав Цветков

Дамир Бандало: Бих казал, че това е един амбициозен проект. Ако си помислите как хората си купуват билети в момента и как ще го правят след 5 години, нашият проект определено има смисъл. Не става въпрос дали съм сигурен, че ще проработи, а по-скоро дали ще сме достатъчно бързи да го реализираме преди някои друг, например някоя голяма компания, да успее да направи същото. Така че, дали идеята е успешна, за това няма спор, дали ние ще успеем, това вече зависи изцяло от нас.

Стевица, вашият проект е насочен към образованието. Кажете ми повече за него.

Стевица Кухарски: Групата, която таргетираме включва родители и деца на възраст от 3 до 8 години. Учим ги, че ако си изпълняват задълженията, това е нещо добро, че всеки път, когато свършат онова, което трябва, ще получат награда. Учим децата да бъдат по-усърдни за времето, когато станат тийнейджъри, студенти, когато пораснат.

Смятате ли, че нашето образование тук на Балканите изостава, когато става въпрос за високите технологии?

Снимка: Ладислав Цветков
Снимка: Ладислав Цветков

Стевица Кухарски: От гледна точка на нашия проект, въпросът е, че да бъдеш активен родител не означава само да подариш играчка, iPhone или iPad за забавление. Децата трябва да контактуват с родителите си, с други деца и да се използват технологиите в това взаимодействие е нещо много добро, разбира се, не и прекомерната употреба без родителски надзор.

Колко пари ще ви трябват за началната фаза на вашия проект?

Стевица Кухарски: За първия етап ще са ни необходими между 80 и 150 хил. евро, а за втория – ще са ни нужни от 1 до 5 млн. евро, в зависимост от пазарите, които ще обхванем.

Върху какъв пазар ще се фокусирате – Хърватия, Балканите, Югоизточна Европа, или ще се насочите към европейския, световния пазар?

Стевица Кухарски: Нашият проект е образователен, това са мобилни приложения за деца. Разглеждаме всяка страна по отделно заради различията в образователните системи. За всеки пазар е необходима локализация на продукта. За начало сме се насочили към Хърватия и България, но имаме предвид целия свят. Започваме с App Store, Google Play, включително и на английски език.

Ако говорите с инвеститор, какво ще му кажете, за да го спечелите за вашия проект? Ще си върне ли парите с прилична печалба?

Стевица Кухарски: Нашият проект е следващото поколение на мобилните образователни приложения. Това е съвсем нова екосистема за децата, родителите и учителите. За печалбата – разбира се, защото ще покорим целия свят.

Дамир, ако бях инвеститор, как щяхте да изрекламирате пред мен социалната мрежа за кино маниаци?

Дамир Бандало: Мисля, че идеята направо сама се продава. Когато започнахме работа с LAUNCHub всички ни казаха, че това е добра идея – в общи линии това е нещо, което се задава. Така, че въпросът е главно „Ще се справим ли?”. Филми е имало и ще има, все повече се правят. Определено има и нужда да получим най-доброто от всяко посещение в киното. Защото, не знам как е при вас, но при мен често се случва да отида на кино и да се питам защо избрах този филм, можеше да е нещо много по-добро. Искаме да улесним както избора на филма, така и процеса на закупуване на билета – без повече опашки и кеш... просто го купувате от мобилния си телефон.

Смятате ли, че схемата, която LAUNCHub предлага е добра за стартиращи компании или трябва да сте по-независими и да търсите допълнителни източници на капитал?

Дамир Бандало: Зависи от идеята. Някои идеи са по-лесни за вътрешно финансиране в краткосрочен план. В такива случаи не бих търсил чужд капитал, поне докато нямам някакъв фокус, някаква представа точно какво ще правя, в идеалния случай какъв ще е таргетът. Други идеи няма как да се развият без външни инвеститори. Знанията и съветите, които получаваме тук са наистина много ценни. Парите са само половината от онова, което ни дава LAUNCHub. Много хора, които се заемат с предприемачество може би си мислят, че е много лесно, но бих им казал, че с парите, които получават от инвеститорите идва и задължението да възвърнат тези пари. Трябваше ни известно време като предприемачи преди да сме готови да потърсим външно финансиране за нашия проект.
 

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст