Бизнесът отново си търси по-голям, а не по-евтин дом

БГ Бизнес

Моловете са пълни, но не с купувачи

Анализатори отчитат, че компаниите за обслужване на клиенти и IT фирмите вече търсят помещения и извън София. Отчита се първи траен ръст при търсенето на офиси от началото на годината.

Фирмите търсят нови помещения, за да разширят дейността си, а не за спестят от разходите си за наем, както досега.

Този устойчив ръст важи основно за IT фирмите и центровете за обслужване на клиенти по телефона. Така че поне засега не можем да кажем, че икономиката е в подем. Но пък анализаторите са настроени "умерено" оптимистично.

Същевременно

Проучване за тази година постави България на 13-о място в Европа по площ на новостроящи се шопинг комплекси. В момента само в София се строят 3 нови мола.

Оказва се обаче столицата далеч не е в челната тройка по брой на търговските площи на глава от населението: например, в Русе и Стара Загора на човек се падат повече търговски центрове. Това обаче не означава че всички те функционират.

Анализът показва, че у нас са изградени над 750 хил. кв. м модерни търговски центрове, но едва една трета от тях работят при висока заетост. 83 хил. кв. м пък са замразени още на етап строеж, а други са полупразни:

Шопинг-призраци

Русе е градът с най-много пустеещи молове. Докато преди няколко години инвеститори се надпреварваха да изграждат търговски мега комплекси, сега от петте проектирани мола функционира само един. Привлича клиенти най-вече с единствения кино комплекс в града.

Първият мол в Русе беше открит в края на 2010 г. Тази пролет той затвори след като беше даден на съдия-изпълнител. В града трябваше да бъдат изградени още три подобни обекта, които обаче си останаха само проект. Според консултанти по бизнес имоти съживяването на подобни проекти интересува нови инвеститори.

„При някои от тях се е стигало до затваряне и в последствие да се промени стратегията, т.е. да се рестартира проекта. Това обикновено се прави в движение, защото ако се затвори дори за няколко месеца има риск за повторното отваряне на обекта”, коментира мениджърът търговски площи Росен Генев.

Мол до мола и до мола - мол

Саша, която живее от 10 години в Мадрид, е впечатлена от гъстота на шопинг центровете в София.

„За втори път идвам тази седмица и е пълно. Има много хора, въпреки че е работен ден. Явно ние като нация сме по друг начин настроени - винаги намираме време да влезем в магазините”, коментира тя.

Анализите обаче показват, че българинът отива в мола не толкова за да пазарува, а по-скоро за забавление.

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст