Българите отпразнуваха Коледа и Нова година за 4 милиарда лева

БГ Бизнес

Между два и три пъти по-големи обороти от останалите месеци в годината отчитат четири бранша

Касовите апарати във всички магазини за търговия на дребно и заведенията са регистрирани 4 милиарда лева оборот, показват данните на Националната агенция по приходите (НАП), която за първи път обобщава харчовете по коледните и новогодишните празници. Числото все още не е окончателно, защото някои устройства все още подават данните за месечните си приходи.

Досега медиите правеха много по-груба и неточна сметка за празничното харчене - на базата на отчетеното ДДС от търговията, но в това число се включваха и големите междуфирмени разплащания, което изкривяваше картината значително.

Между два и три пъти по-големи обороти от останалите месеци в годината отчитат четири бранша - хипермаркетите и магазините за хранителни стоки, веригите за черна и бяла техника и магазините за дрехи и мобилни телефони, таблети, компютри и игри. И тази година най-много продажби и обороти са отчетени в дните между 19 и 23 декември.

В разгара на трескавото пазаруване част от българите са изхарчили повече отколкото могат да си позволят. Според компаниите за бързо кредитиране декември е бил по-силен, а отчетеният ръст на годишна база е 15 на сто.

Много домакинства, за да не останат съвсем без пари, ще отложат плащане на голяма комунална сметка чак за началото на февруари, по данни на агенциите-събирачи на дългове.

А други пък ще намалят посещенията в ресторантите и заведенията и този месец ще пият напитки от кафе автомати. Благодарение на въведените фискални устройства вече е ясен и оборотът за два месеца на вендинг индустрията - 14 милиона лева от 23 хиляди автомата.

Ресторантите, дискотеките и магазините за алкохол и храна обаче залагат януари също да бъде много силен. След Нова година и Коледа започна дългата серия от именни дни. Около 30 процента от населението празнува през януари.

Според различни проучвания на банкови и финансови институции януари е един от най-силните им месеци, в който отчитат ръст на заявки от клиенти за издаване на кредитни карти, овърдрафт към заплатата или за малки потребителски кредити.
 

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст