60% от туристите избират Слънчев бряг заради нощния живот и алкохола

БГ Бизнес

"Пий и не прекалявай! А при спешен случай, звъни на 112!" – съветва британското консулство

Над 60 на сто от почиващите в Слънчев бряг са младежи, които са избрали курорта за парти туризъм, пресмятат хотелиери. Всички те поне веднъж участват в прословутите бар турове като част от забавленията на море.

"Пий и не прекалявай! А при спешен случай, звъни на 112!" - с тази леко шокираща реклама британското консулство предупреждава поданиците на кралицата, че забавленията трябва да са с мярка.

„Малко ми е странно това понятие „алкохолен туризъм” - туристите идват тук, не защото алкохолът е евтин, а за да се забавляват. Това, което ме притесни, е че миналото лято сме имали три смъртни случаи на паднали от балкона младежи. През цялото време те си изкарват добре, но за секунда се разсейват и това е фатално. Целта ни е да предотвратим подобни случаи”, казва Джон О' Шонъси - консул на Великобритания у нас.

От няколко години бившата шефка на Слънчев бряг Малина Стратиева настанява в хотела си младежи. Не е съгласна с понятието „алкохолен туризъм", нарича го „организиран младежки туризъм”.

„Понятието „алкохолен туризъм” не съществува. Това, което те правят, е да се веселят. Аз работя с младежи, защото хотелът ми се намира в центъра, защото около моя хотел има построени 20 дискотеки и когато някой е построил 20 дискотеки в един център, не може да очаква, че ще има туризъм за възрастни”, смята Стратиева.

Според нея парти туризмът е ниша, от която Слънчев бряг се възползва, защото по друг начин няма как да запълни огромната база. „Построявайки 141 хотелски комплекса и още два пъти по толкова в западната зона, едва ли някой може да си представи, че те всички ще станат 5-звездни и не знам колко милиона Рокфелеровци трябва да кацнат на летище Бургас”.

Костадин Ралев е човекът, възродил бар туровете в Слънчев бряг преди 8 години, но сега държи само една от 8-те фирми, които ги предлагат легално.

„Аз не мисля, че съм направил нещо лошо. Напротив - даже смятам, че покрай това сме създали едни добри продукти, които продават Слънчев бряг като дестинация много по-лесно. Дайте да сме абсолютно откровени - една голяма част от туристите, които идват в България, те не могат да си позволят да платят входа за едно парти в Германия, Англия или в скандинавските държави. Тук цената е много по-ниска. По този начин, те могат да се включат в тези забавления, които там не могат да си позволят”, казва Ралев.

Бар туровете се рекламират още при записването на почивката, заедно с другите забавления в Слънчев бряг.

„Не мога да кажа, че фокусът е поставен върху алкохолните прояви - пъб кролът се прави веднъж в седмицата. Пъб кролът е мероприятие, което цели да покаже къде са местата, където те биха могли да се забавляват по време на престоя и къде са местата, където ходят повечето млади хора. Не можем да очакваме един 20-годишен младеж в 12 часа да си легне в леглото, това все пак не е санаториум”, коментира Мария Радкова - туристически агент.

За разлика от Слънчев бряг, в другите курорти за младежки туризъм в Европа нямало денонощни супермаркети, нито сергии с бельо по улиците. Българската Ибиса била и единственият курорт у нас с летен сезон от пет месеца.

Конкурентен туризъм

България трябва да промени имиджа си и да инвестира повече в рекламата на всякакъв вид туризъм – предимно на този, свързан с минералните бани, който е целогодишен. За това обаче са необходими много средства и сериозна държавна политика. Около това становище се обединиха Таня Буруджиева – депутат от БСП, и Благой Рагин – председател на БАХР.

„Трябва дебат с бранша и гражданите за нови приоритети пред туризма. Стратегията за развитие на сектора към момента е меко казано „алабалистика”. Там не са включени минералните извори, с което сме уникални. Най-глупавото нещо бе всички, които се втурнаха да строят хотели по морето и в Банско. Вследствие на това нито можеш да се качиш да караш ски, нито спокойно да отидеш на море”, коментира Буруджиева.

Според Рагин пък нещата и по морето постепенно започват да се променят. Така например тази година имало сключени споразумения с туроператори за повече културни събития като посещения на Бургаската опера.

Експертът подчерта, че 70% от приходите в туризма идва от Черноморието. Затова трябва да се помисли за подобряването на базата – например по примера на Испания било възможно в курорти като Слънчев бряг да се направи „улица на шума”, на която са изнесени всички барове и дискотеки, а в останалата част е спокойно.
 

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст