1 USD
1.79731 BGN
Петрол
Bitcoin
$69,139.2

Кои храни са ултрапреработени и защо според учени са свързани с 32 болести?

Блясък

Според проучването те представляват 67% от калориите, консумирани от деца и тийнейджъри в САЩ

 

В средата на 90-те години на миналия век Карлос Монтейро, хранителен епидемиолог в Бразилия, забеляза нещо тревожно: процентът на затлъстяване сред децата в страната нараства бързо, казва The New York Times.

За да разберат защо, той и колегите му от университета в Сао Пауло изследват внимателно данните за моделите на купуване на храна от бразилските домакинства, за да видят дали те са се променили през последните години. Изследователите установяват, че хората купуват по-малко захар, сол, олио за готвене и основни храни като ориз и боб и повече преработени храни като газирани напитки, колбаси, пакетирани макарони, пакетиран хляб и бисквитки.

За да опише тази втора категория храни, д-р Монтейро каза, че екипът въвежда нов термин в научната литература - ултрапреработени храни.

Според проучването те представляват 67% от калориите, консумирани от деца и тийнейджъри в САЩ
, например.

Но остават много въпроси. Какво точно представляват ултрапреработените храни? И колко силни са доказателствата, че те са вредни?

За да изследва храни въз основа на това как са били обработени, д-р Монтейро и колегите му разработват система за класификация на храните, наречена Nova, която оттогава е приета от изследователи по целия свят.

Системата Nova сортира храните в четири категории:

  • Непреработени или минимално преработени храни;

Като пресни или замразени плодове и зеленчуци, боб, леща, месо, птици, риба, яйца, мляко, обикновено кисело мляко, ориз, паста, царевично брашно, брашно, кафе, чай, билки и подправки.

  • Обработени кулинарни съставки;

Като олио за готвене, масло, захар, мед, оцет и сол.

  • Преработени храни, произведени чрез комбиниране на храни от категория 1 със съставки от категория 2 и тяхното консервиране или модифициране с относително прости методи като консервиране, бутилиране, ферментация и печене;

Тази група включва прясно изпечен хляб, повечето сирена и зеленчукови консерви, боб и риба. Тези храни могат да съдържат консерванти, които удължават срока на годност.

  • Свръхобработени храни, произведени с помощта на промишлени методи и съставки, които обикновено не бихте намерили в магазините за хранителни стоки - като царевичен сироп с високо съдържание на фруктоза, хидрогенирани масла и концентрирани протеини като соев изолат;

Според статия, публикувана в The New York Times, те често съдържат добавки като ароматизатори, оцветители или емулгатори, за да изглеждат по-привлекателни и вкусни.

Помислете за газираните напитки и енергийни напитки, чипс, бонбони, ароматизирани кисели млека, маргарин, пилешки хапки, кренвирши, колбаси, адаптирани млека и повечето пакетирани хлябове, растителни млека, заместители на месо и зърнени закуски.

Вредни ли са ултрапреработените храни?

Повечето изследвания, свързващи тези храни с лошото здраве, се основават на наблюдателни проучвания, в които изследователите питат хората за техните диети и след това проследяват тяхното здраве в продължение на много години. В голям преглед на проучвания, публикуван през 2024 г., учените съобщават, че консумацията на ултрапреработените храни е свързана с 32 здравословни проблема, с най-убедителните доказателства за смъртни случаи, свързани със сърдечни заболявания, диабет тип 2 и често срещани проблеми с психичното здраве като тревожност и депресия.

В това проучване, публикувано през 2019 г., 20 възрастни с различни килограми са живели в изследователска болница към Националния институт по здравеопазване в продължение на четири седмици. В продължение на две седмици те са яли основно непреработени или минимално преработени храни, а в продължение на още две седмици са яли основно ултрапреработени храни. Диетите имали подобни количества калории и хранителни вещества и участниците можели да ядат колкото искат на всяко хранене.

По време на двете седмици на ултра-преработената диета, участниците качили средно два килограма и консумирали около 500 калории повече на ден, отколкото при диетата с  непреработени храни. По време на диетата с непреработени храни са загубили около два килограма.

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст

Свързани статии

Галерии