Защо Employer Branding-ът е по-скоро маркетинг, отколкото HR инструмент

Фирмите се съревновават не само на пазара на стоки и услуги, а и на кадри

 

Във времена, в които привличането на таланти и качествени хора става все по трудно, темата за Employer Branding, или в пряк превод на български "работодателска марка", назрява все повече. Той включва стратегии, проучвания и какви ли не активности от малки и големи компании, с което те целят да увеличат шансовете си да се позиционирате правилно в главите на кандидатите и респективно да ги привлекат. Погледнато отстрани, може би тези дейности са изцяло функция на HR-а в една компания, но в действителност нещата са малко по-различни. В своята същина обаче, това е маркетингова концепция, която притежава всичките й основни елементи – цел, таргет, дистрибуция, бранд, таргет и тн. 

Снимка: iStock

  • Какво е Employer Branding?
  • Коя е потенциалната таргет група на Employer Branding-а?
  • Какво общо има с маркетинга и HR-a?
  • Kак вашата кампанията за Employer Branding да дава оптимални резултати

 

Целият замисъл, който стои зад Employer Branding-а, е базирана на маркетинг функциите, като паралелно с това използва всички негови инструменти за разпространение на съобщенията на бранда, като уебсайт, социални мрежи, билборди и много други. Както всяка маркетингова кампания, която се опитва да ни продаде продукт или услуга, тук компаниите искат да продадат себе си като работодател. Потенциалните “клиенти”, или таргет групата им, са бъдещите служители и кандидати за работа. Всичко това се заражда като нужда от факта, че има по-малко кандидати и много повече опции за работа, което създава дисбаланс. Това води до необходимостта у фирмите да се съревновават не само на пазара на стоки и услуги, а вече и на кадри. Тази нужда на компаниите води до редица комуникационни активности от тяхна страна в посока изтъкване на конкретни им предимства като работодател, чрез които да се привлекат желаните от тях хора. 

 

Както в маркетинга, така и в комуникацията за работодателска марка, е добре да се направи микс от комуникационни канали. В днешно време виждаме все повече разнообразни кампании в посока набиране на кадри, като радио реклама например, или билборди на големите хипермаркети, които директно комуникират стартова заплата, заедно с надграждането на възнаграждението в годините. Подобни активности биват комбинирани със стандартни реклами в социалните мрежи под формата на видеа, постове, заедно със статии в дигитални и офлайн медии. Така компаниите си максимизират шанса да достигнат до оптимален брой хора, за да може съобщението, което искат да предадат, да бъде запомнено. 

 

В годините също така редица компании се опитваха да отделят съдържанието, което създават за този вид кампании от търговските им съобщения. Това до някаква степен беше логично обосновано, но не изцяло, защото избягването на конкретни медии, в които да се публикува съобщения за хора е по-скоро неправилно. Главно, защото трудно в конкретния случай можем да таргетираме хора, които се интересуват към конкретна марка, като работодател. Затова по-скоро текущите последователи на марката биха били чудесен таргет, който потенциално може да се интересува и от работа при вас. Затова компаниите вече спокойно споделят различни типове съдържание в социалните си мрежи, включително Instagram, дори и TikTok. 

 

 

 

Това показва, че във времето компаниите осъзнават потенциалните грешки, които са правили, защото са разглеждали тази материя като директно свързана само с човешките ресурси. Но дори и целта да е наемане на хора в компанията, тази цел най-вече се подчинява на комуникационните основи и най-вече на маркетинга. Затова искам да споделя няколко маркетинг съвета как вашата кампанията за employer branding да дава оптимални резултати: 

 

  1. Познавайте добре аудиторията си. За търговските цели на брандовете си, компаниите правят редица проучвания, с което да разберат потребителското поведение и нужди на своята аудитория. Тук е напълно идентично. Ако не знаем как мисли нашия таргет и не сме си дефинирали таргет персона, то няма да можем да изградим правилно съобщение, което да предадем. А това би довело до неуспешна кампания или грешно инвестиране на средства. 
  2. Направете информацията лесна и достъпна за хората. Правилата, които се влагат при създаването на един потребителски интерфейс, заедно с потребителската пътека за купуване в онлайн магазин, са същите и при кандидатите за работа. Ако се интересувам от информация за фирмата, то тя трябва да бъде на 2 до 3 клика, да се намира лесно и да информацията да е изчерпателна. 
  3. Бъдете постоянни в комуникацията си. Дори да имате активна кампания и да сте намерили хора, не комуникирайте своя бранд като работодател само през този месец-два. Правете го регулярно и постоянно. Така хората ще знаят какво се случва при вас и след време като имате нужда от нови кадри, търсенето и намирането би станало много по-лесно. 
  4. Използвайте инфлуенсър маркетинг. В случая обаче “инфлуенсъри” ще са вашите служители и те могат да бъдат изключително ефективни. Те ще предадат посланиято на бранда ви най-добре. Но, разбира се, те трябва да са доволни и най-важното – направете така, че те да го правят по собствена инициатива, вместо вие да ги карате. Пускането на сторита в Instagram от тийм билдинг с хаштаг #найдобратафирма е нещо, което определено би привлякло вниманието на последователите на конкретния ви служител. 
  5. Бъдете автентични в комуникацията си. Няма перфектни фирми и перфектни работодатели, затова не се опитвайте да бъдете такива. Ако бъдете себе си, показвате реални снимки от офиса си или реални хора, а не такива от банки за изображения, ще изградите много по-бързо и ефективно доверие у хората. Едно селфи по време на оперативка би било страхотна идея за пост в социалните мрежи, което ще покаже едновременно сплотеност на екипа и това, че не се притеснявате да бъдете перфектни. 
  6. Работете по вашите кампании като работодател с едновременно два екипа – тези по човешки ресурси и тези по маркетинг. Така ще извличате максимума от целите на двата екипа, ще обедините различни професионални гледни точки, както и усилия. Най-важното е да имате цялата картина, която да бъде така построена, че да не пречи на досегашната комуникация, а само да я надгради. 

 

Снимка: iStock

С наглед малки действия, можете да направите много голяма разлика в своята комуникация като работодател. А познавайки спецификата и тънкостите на маркетинг комуникацията, можете спокойно да използвате най-добри практики от там, които ще работят безотказно. Най-вече защото ние сме хора и нещата, които ни въздействат, са едни и същи. В случая ние нито променяме каналите, нито хората, до които достигат съобщенията. Променя се само темата на съобщението, за това не е нужно да правим много големи промени, а само да стиковаме визуално и смислово това, което правим, за да не е в дисонанс с нашия бранд. 

 

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст