
Златото с рекордни цени: Какво се случва със среброто?
Ще се вдигне ли цената на среброто след тази на златото?
Цената на зелето - с 50 % надолу
Само за първия месец от началото на инициативата "Достъпно за вас" се наблюдава намаление в цените на част от основните хранителните стоки от поне 10 на сто, а при някои продукти то достига и до 40 на сто. Това отчитат като резултати на кампанията от Министерството на икономиката и индустрията на база на сравнение на цените на предлаганите стоки спрямо тези преди стартирането й, информира БТА.
При някои от храните, включени в инициативата, през последната седмица се отчита до 40 на сто по-ниска цена, съобщиха от ведомството. Такъв е примерът с олиото, ориза и портокалите. При сиренето и кашкавала, включени в инициативата, намалението стига до 22 на сто. Сред продуктите на най-добра цена, предлагани от други продуктови групи, са яйцата, бобът, пилешкото месо и киселото мляко.
Инициативата "Достъпно за вас" започна точно преди месец, а целта й е да бъдат постигнати най-добри цени за българските потребители на хранителните продукти от първа необходимост, като възможно най-ниската цена не е за сметка на качеството, напомнят от Министерството. Тя обхваща около 50 продукта от т.нар. малка потребителска кошница. От тях най-малко 16 стоки в един магазин трябва да са отбелязани с логото на кампанията непрекъснато. Те включват хляб и зърнени храни, варива, месо и месни продукти, млечни продукти, яйца, плодове и зеленчуци, брашно, захар, растителни масла и мазнини, а от началото на декември и риба.
"Достъпно за вас" стартира на 15 ноември с три от национално представените търговски вериги в около 200 магазина в цялата страна. За първия месец вече са се включили 13 партньора, сред които има и регионални вериги магазини от областите Варна, Бургас, Шумен, Търговище, Сливен, Плевен, Пазарджик, София област и др. Търговските обекти, в които потребителите могат да открият стоките, са вече над 400.
"Министерството продължава разговорите и с други потенциални участници, като целта е кампанията да достигне до всяко кътче от страната", коментира министърът на икономиката и индустрията Богдан Богданов, цитиран в прессъобщението. По думите му следващият етап е инициативата да се разрасне, като в нея се включат и други стоки от първа необходимост.
За по-голяма информираност на потребителите продуктите от инициативата с най-добра цена за конкретната седмица са обозначени с логото на "Достъпно за вас" във всеки един магазин, който е част от кампанията. Намалените продукти са обозначени и в съдържанието на брошурите на търговските вериги и дигиталните им издания. Информация за продуктите може да бъде намерена и на сайта на кампанията https://dostapnozavas.bg, където могат да бъдат открити и партньорите в инициативата. На сайта има и сравнение на потребителската кошница с 16 от най-търсените продукта за седмицата и цената им преди и след стартиране на кампанията.
Преди дни, в Ямбол, заместник-министърът на икономиката и индустрията Ивайло Шотев коментира пред журналисти, че популярният сред българите зеленчук - зелето, е с 50 процента по-ниска цена. "Ако това нещо се задържи, ако наблюдаваме, че работи, няма нищо по-естествено да го продължим", каза той, визирайки инициативата.
В средата на ноември, когато започна инициативата, от Министерството посочиха, че провеждането на кампанията няма за цел да засегне производителите или дистрибуторите на по-ниско ниво от веригата за доставки, напротив - насърчава търговските вериги да работят по-тясно с тях.
Инициативата "Достъпно за вас" се провежда в унисон с механизма в т. нар. "Зелен документ" на Европейската комисия за най-добри практики между търговците във веригата на доставките, където основно се визират хранителните продукти, изтъкнаха тогава от ведомството.
Ще се вдигне ли цената на среброто след тази на златото?
Кои сектори имат най-големи проблеми?
„Категоричното ми мнение е, че тази дейност се нуждае от регулация“, казва доц. д-р Драгомир Стефанов