Това са партиите, дали най-много пари за реклама по време на изборите 2 в 1 (ГРАФИКА)

В изборите на 9-и юни участваха и 31 формации – за Народно събрание

 

В месеца на кампанията партиите сякаш не се надпреварваха, за да привлекат избирателите и да разпространят посланията си. Вместо това често в публичното пространство се обсъждаше дали това ще са последните парламентарни избори за годината. Същевременно кампанията за Европейски парламент (ЕП), която водиха формациите, в голяма степен остана на заден план. Това ясно пролича и от програмите на основните партии у нас.

И за тези две кампании Институтът за развитие на публичната среда (ИРПС) традиционно проследи средствата отделени от партиите за медийната реклама. Мониторингът включи официалните страници на 39 национални и регионални медии – 9 телевизии, 3 радиостанции, 11 вестника и 16 информационни сайтове и агенции.

В изборите на 9-и юни ЦИК регистрира 30 политически формации и 1 инициативен комитет, които търсиха подкрепа за ЕП, и 31 формации – за Народно събрание. 

Колко струва партийната реклама?

Прегледът на договорите между партиите и доставчиците на медийни услуги показва, че за месеца на предизборна кампания участниците в нея са платили 2 689 163 лв. (без ДДС). Това е общата сума от всички публикувани договори за кампанията за Народно събрание и за тази за Европейски парламент към 12 юни, 2024 г.  

 

Окончателните резултати показват, че седем формации ще имат представители в 50-ото Народно събрание. Това ще са ГЕРБ-СДС, Движението за права и свободи (ДПС), Продължаваме Промяната – Демократична България, Възраждане, БСП за България, Има такъв народ (ИТН) и Величие. 

Възраждане е и формацията, която е отделила най-много ресурси за медийно присъствие – 507 890 лв. (без ДДС), следвани от ПП-ДБ с 410 744 лв.

Графиката по-долу представя разходите за медийна реклама на седемте формации, преминали четири процентната бариера. 

Най-малко средства за реклама в традиционните медии е похарчила партия Величие. Разходите на формацията в мониторираните медии са в размер на 35 752 лв., които са приход предимно от медийните пакети, получени от формацията в двете кампании. 

Партийната реклама във Facebook

Мрежата с най-много потребители в страната е Facebook. Именно тя е и широко използвана от формациите за промотиране на предизборните им послания.

И в тази кампания ИРПС провери формациите и техните кандидати, които са публикували спонсорирано съдържание във Facebook.

Данните за разходваните средства за конкретна формация обединяват всички спонсорирани постове, маркирани като платено политическо съдържание на стойност над 100 евро в периода 12 май – 10 юни, 2024 г.  

В изборния месец най-много средства са отделили коалицията Продължаваме Промяната – Демократична България – 209 268 евро, с които са били разпространени 1 658 публикации. 

След тях по разходи в социалната мрежа се нареждат от Има такъв народ – с 52 290 евро за 251 публикации. 

На трето място са от ГЕРБ-СДС, отделили 49 812 евро, за да спонсорират 509 публикации, с които да таргетират потенциалните си избиратели. 

Данните, предоставяни от социалната мрежа, не очертават пълната картина за стойността на предизборната кампания във Facebook. Така например редица кандидати създават индивидуални страници, чрез които провеждат агитация. В този смисъл, не е възможно да се обхване пълният обем на това финансиране. 

Цялата сума на разходите, които политическите партии са направили в двете кампании и тяхното разпределение по пера, ще бъдат ясни, когато Сметната палата публикува финансовите отчети на формациите.

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст