"Българите търсят китайски мартеници": 3 истории на продавачи в София

Те не са типичните бизнесмени

 

Точно на изхода на метростанция „Хаджи Димитър“ попадаме на една единствена маса с мартеници. Нейният собственик е Ани, която през останалото време от годината работи като маникюрист.

Да нареди цял щанд с мартеници, обикновено ѝ отнема цяла година, защото ги изработва по-малко за успокоение и когато се чувства в творческа криза.

Снимка: Полина Пенчева

„Ние не сме типичните бизнесмени, от това не се изкарват много пари. Правим ги заедно със сестра ми и най-много се радвам, когато просто някой дойде и каже:

„Много са ви хубави мартениците“, ни разказва Ани.

Снимка: Полина Пенчева
Според нея тази година цените масово са се вдигнали с до 50% при „колегите ѝ“ и причината затова е увеличението в цената на материалите.

„Аз не съм вдигнала цените, защото имах и останали материали от миналата година и успях да изработя някои от нещата тук с тях“, допълва пред нас тя.

Снимка: Полина Пенчева

 

Ани ни споделя, че понякога е разочарована, че хората се спират по-често и предпочитат да си купят така познатите китайски мартеници във формата на гривни и избягват да попитат за естествените тъкани и много от нейните продукти остават непродадени всяка година.  

Само на няколко спирки от Ани, арт работилница „Чинарите“ е разположила своята маса с ръчно изработени мартеници на Витошка.

Спираме се и при тях. Теодора и Иван ни разказват, че продават мартеници вече 7-ма година, но за първи път са сменили обичайното си място пред храм „Св. Неделя“.

Снимка: Полина Пенчева

Точно преди 7 години майката на Теодора Вергиния остава без работа след като е получила ТЕЛК и се пенсионира преждевременно като строителен инженер решава да си намери ново хоби.

Докато си остава в къщи започва да прави ръчно мартеници за цялото семейство и след това решава, че може да ги прави и за другите хора, с цел да измести изцяло китайското производство от пазара.

В началото семейството започва да продава предимно мартеници като метли и лъжици, докато днес се специализира изцяло в техен модел гривни и подкови. Миналата година продават цели 600 гривни от този вид.

Снимка: Полина Пенчева

„Сами си шлифоваме подковите и ги обличаме в прежда. Можете да видите колко са тежки. На същата цена от 25 лв. в големите супермаркети се продава една обикновена китайска дървена подкова“, казва Теодора.

Теодора ни разказва, че не възприемат щанда си като просто стелаж, а виждат в него арт работилница. Самата тя се определя като артистичен човек и през останалото време на годината работи като графичен дизайнер.

Снимка: Полина Пенчева

Питаме я и за цените: „Ние не вдигнахме цените тази година, въпреки, че цената на преждата се покачи с 1 лв. на 100 грама или 5-6 лв. за 1 килограм“, казва тя.

Малко по надолу по булеварда срещаме и най-младите герои в нашата малка обиколка за мартеници в София. В края на Витошка и близо до НДК срещаме Петко (26) и Боряна (19).

Снимка: Полина Пенчева

Това е 5-та година на Петко в малкия „бизнес“, а Боряна е тук за първа година. Според него цените тази година не са много по-различни от тези миналата и смята, че българите предпочитат българското производство пред китайското.

„Всичко от нашите неща е ръчно направено от жената на чичо ми“, казва той.

Той също е забелязал, че много често се търсят мартеници във формата на подкова и отбелязва, че почивните дни са много по-силни като продажби и се надява 1 март отново да предизвика интерес за последните хора, останали без мартеници за близки и колеги.

Снимка: aliexpress.com

За сравнение, наша справка с цените на мартеници в AliExpress, показва, че те са 2 лв. за гривна и 1 лв. за 100 метра от най-класическата плетка.

Снимка: aliexpress.com
Още за цените не забравяйте да прочетете ТУК:

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст