Нов връх на цената на газа в Европа
Газохранилищата в ЕС към 19-и ноември са запълнени на 89,87%
51% от българите очакват повишение на приходите си с до 10% до 10 години
През 2024 г. потребителските навици се променят драстично в отговор на високите разходи за живот, като инфлацията влияе на начина, по който хората харчат, спестяват и плащат. Това показва новото проучване на Paysafe - „Портфейлът отвътре: Как потребителите харчат и спестяват през 2024 г." Изследването е проведено от Sapio Research от името на Paysafe в месеците май и юни 2024 г., сред 14 500 потребители над 18 годишна възраст в Европа, Северна Америка и Латинска Америка.
България е от ключовите локации в доклада. В българското проучване взимат участие 1000 анкетирани – 52% мъже и 48% жени, отговаряйки на 27 въпроса.
Генералната тенденция в България
Както в България, така и по света тенденцията е една и съща – все повече потребители откриват позитивните страни на дигиталните разплащания най – вече заради удобството, което предоставят те. Докладът на Paysafe показва нарастващата популярност на иновативните технологии, свързани с плащанията, като носими устройства и изкуствения интелект. Почти една трета от потребителите (32%) вече използват носими устройства, като смарт часовници, за да извършват плащания, а сред най-младите (Gen Z) това е предпочитан метод – 11% от тях плащат чрез носимо устройство.
Социалните мрежи също се утвърждават като място за покупки. 38% от потребителите купуват чрез платформи като Instagram, TikTok и Facebook няколко пъти годишно, а този процент е особено висок в Латинска Америка (48%).
Разнообразие
Потребителите търсят разнообразие в методите на плащане, докато пазаруват онлайн. В България дебитните карти остават водещ метод за тази година в сравнение с 2023г. 73% от българските потребители потребителите използват този метод по-често от преди.
Сигурност
Особено важна в случая е сигурността. 17% от българите са се отказали от продуктите в пазарската си количка, ако личните им данни не са в безопасност.
„Сигурността стимулира решението за покупка онлайн“, споделя Джакомо Остин, вторият генерален директор на Paysafe Bulgaria, на представянето на проучването. Той разказа, че българите са по-склонни да плащат чрез сертифицирани платформи, в които са сигурни. За пример даде PayPal, които са сертифицирана онлайн платежна система. Той наблегна на това, че в една страна винаги ще има хора, които имат различни предпочитания за плащане, но дигиталните портфейли набират популярност.
Съществува потенциал AI да подобри сигурността и персонализацията на плащанията, но голяма част от потребителите остават скептични към използването му. По-старите поколения особено се тревожат от участието на AI в плащанията, като 33% от хората над 60 години се чувстват неудобно от идеята. Като в България тези данни са съответно 21% са „за“, а 26% против.
Инфлацията води до промяна в приоритетите на разходите
39% от българите успяват да спестят по-малко от 6% от доходите си всеки месец, а 15% не успяват изобщо. Тези данни са най-ниските за Европа. Българите основно харчат парите си за храна. Увеличени са и разходите за комунални услуги и наем, като 66% от анкетираните споделят, че харчат повече за хранителни продукти, докато 57% съобщават за увеличение на сметките за електричество и вода. 58% печелят толкова, колкото да покриват разходите си, много от анкетираните споделят, че живеят от заплата до заплата.
Иван Петров, генерален мениджър на офиса на Paysafe в страната сподели, че инфлацията се е отразила на спестяването:
„Растящите цени на стоки и услуги всъщност водят до намалена способност на потребителите да спестяват, въпреки това има доста положителен сантимент.“
Газохранилищата в ЕС към 19-и ноември са запълнени на 89,87%
Ето какво сочат нови проучвания
Svetatnazdraveto.bg ще предлага полезни съвети за превенция и грижа за здравето за всички възрастови групи