Нов връх на цената на газа в Европа
Газохранилищата в ЕС към 19-и ноември са запълнени на 89,87%
Около 400 хиляди касови апарата ще трябва да бъдат актуализирани
Целевата дата за въвеждане на еврото у нас беше отложена с година, а подготовката у нас продължава. Държавата ни се надява да отговори на изискванията от 1 януари 2025г. А преминаването към нова валута изисква както пренастройване на системите за етикетиране, така и на касовите апарати на търговците.
Businessnovinite.bg потърси отговорите на тези въпроси от финансвото министерство, както и мнението на някои от големите търговски вериги.
Какво предстои за касовите апарати по пътя към еврото?
След приемане на еврото, като официална парична единица на България, цените във фискалните бонове следва да се показват в евро. В периода на двойно обозначаване на цените се предвижда всеки клиент да може да види крайната цена за плащане както в евро, така и в лева.
В тази връзка в момента се правят работни срещи с производители и вносители на фискални устройства и на интегрирани системи и бизнеса, с цел да се проучат, обсъдят и анализират предварително всички възникнали въпроси и възможните решения, обясняват за businessnovinite.bg от финансовото министерство.
За да се осигури възможност за регистриране и отчитане на продажбите на стоки и услуги в национална валута - евро, хардуерите на фискалните устройства и софтуерите на Интегрирана автоматизирана система за управление на търговската дейност на НАП ще трябва да се доработят съобразно наличните им функционалности.
Колко касови апарати ще трябва да бъдат актуализиран?
Целта е едновременно, без затруднение за икономическите оператори и в полза на потребителите, продажбите коректно да се отразяват в евро.
Към края на март регистрираните фискални устройства от всички видове са малко над 404 хиляди. От тях 353 хил. са електронни касови апарати.
Колко ще струва това?
На този етап няма оценка колко ще струва това на бизнеса. Не е ясно и дали ще се наложи промяна в насройките 2 пъти, става ясно от отговора на финансовото министерство.
"В момента текат работни разговори с представители на бизнеса с оглед уточняване на техническите параметри, като на тази база при изготвянето на оценката ще се вземат предвид и необходимите нормативни промени по отношение на функционалните и техническите изисквания към работата на фискалните устройства интегрираната система на НАП, както и дали ще се налага да се разработят и да са готови за въвеждане две отделни версии на на хардуера и софтуера на фискалните устройства – по време на преходния режим, когато цените ще следва да се показват във фискалните/системните бонове в двете валути и следваща версия – след въвеждане на еврото", казват от МФ.
За чия сметка ще са разходите ?
Аз съм частен търговец, държавата ще поеме ли разходите ми, свързани с въвеждане на еврото? Това е един от най-често задаваните въпроси за еврозоната, публикуван на страниците на БНБ и Министерство на финансите.
А отговорът гласи: в процеса на въвеждане на еврото ще се прилага принципът на ефективност и икономичност. Сългасно този принцип разходите, произтичащи за лицата от въвеждането на еврото са за тяхна сметка и не се компенсират с публични средства.
От отговора на финансовото министерство става ясно още, че „целта е да се оптимизират максимално разходите за бизнеса и при осигуряване на необходимата информираност на потребителите“.
Какво мислят търговците?
Газохранилищата в ЕС към 19-и ноември са запълнени на 89,87%
Ето какво сочат нови проучвания
Svetatnazdraveto.bg ще предлага полезни съвети за превенция и грижа за здравето за всички възрастови групи