Брокери обявиха колко струва наемът на последите 2% свободни места за магазини на Витошка

БГ Бизнес

Пазар на търговски площи в България към края на 2024 г. и прогноза за 2025 г.

През изминалата година в България бяха открити 2 търговски парка - Видин Плаза и Ритейл Парк Велинград. Това се вижда в последния доклад на Colliers за развитието на пазара на търговски площи към края на 2024 г.

С това общата отдаваема площ на всички действащи търговски паркове в страната през разглеждания период възлиза на около 474 500 кв. м., разположени в 38 обекта. Малките проекти под 5,000 кв.м. се развиват с доста бърз темп, като броят им е 26 с отдаваема площ от 83,000 кв.м. Пет търговски парка са в активен строеж, което ще добави 16 600 кв.м. към общото предлагане.

Изберете магазин

Разгледай онлайн нашите промоционални брошури

Цените са валидни за периода на акцията или до изчерпване на наличностите. Всички цени са в лева с включен ДДС.
Advertisement

Има ли свободни площи в търговските центрове у нас? 

Търговските центрове в големите градове продължават да се характеризират с високи заетост, посещаемост, обороти на търговците и наемни нива. Свободните площи в установените проекти варират между 0,1% и 7,8%. Няколко търговски центъра в страната са в различна степен на репозициониране. В резултат на силното търсене, наемните нива за първокласна площ в моловете отбелязват повишение и постигат най-високи стойности за последните пет години. В София те възлизат на 45 евро на кв.м. на месец.

Заетостта в търговските центрове в столицата към края на 2024 г. остава висока. Средното ниво на свободни площи в установените обекти е малко под 3,0%, което е много близо до най-ниската стойност за последните години. Няма промяна в общия обем отдаваема площ в търговските центрове през втората половина на годината, тъй като липсват нови проекти. През разглеждания период усвоените пространства в този формат в София са над 8 400 кв. м, а за цялата 2024 г. – над 22 200 кв. м.

Има ли свободни магазини на търговските улици? 

Главните търговски улици отчитат добра динамика. Незаетите площи на булевард „Витоша“ са само 2%, според доклада. След като през 2021 г. търговците, опериращи в секторите "Мода" и "Заведения", бяха с по равен дял от площите главната търговска улица, през изминалата година сектор "Мода" се увеличи до 33%, а делът на заведенията остана непроменен до 24%. Наемите на бул. „Витоша“ в столицата, според последните данни на Colliers, са 58 евро на квадратен метър на месец.

Търговси площи в големите градове

От големите градове Пловдив остава на първо място по брой търговски паркове с общо 5 функциониращи с над 63,200 кв.м. отдаваема площ. Има един проект в активен строеж, в който се предлагат 21 000 кв.м. Усвоените площи в търговските центрове в Пловдив за цялата година са над 3 400 кв. м., като повече от 30% от тях са заети от търговци в сектор Мода, следвани от магазини за електроника и Заведения с по 19%. Наемите регистрират увеличение до 32 евро, поради продължаващ интерес от нови наематели, както и от подновяващи договорите си съществуващи такива.

Във Варна обемът на усвоени площи в търговските центрове през изминалата година е 6,500 кв. м. Това е най-високата стойност за последните четири години. Нивата на заетост в установените търговски центрове се покачват до над 95%. Наемите в същите бележат ръст до 30 евро.

В Бургас предлагането е непроменено, като градът остава един от малкото областни такива без действащ търговски парк. Усвоените площи в двата търговски центъра през годината са едва 400 кв. м., което може да се обясни с липсата на налични площи в установения проект и с предстоящото репозициониране на другия. Наемите в търговски центрове следват националната тенденция на увеличение и достигат 30 евро, а на главните търговски улици остават без промяна – 23 евро.

Търговските паркове

В перспектива търговските паркове ще продължават да се развиват и ще обхващат все по-голяма част от страната. С навлизането на пазара в етап на насищане, инвеститорите няма да могат да разчитат на статута си на единствен проект в дадено населено място. Успехът на новите паркове ще зависи основно от тяхното правилно позициониране и способността им да предлагат конкурентни предимства. Големите инвеститори са се концентрирали предимно в София, където се очаква значителен ръст на предлагането на нови търговски площи. В столицата активно се строят два нови търговски парка, както и разширение на съществуващ, като тяхното завършване е планирано за 2025 г. Обявени са инвестиционни намерения за още шест проекта, които все още се намират в процес на градоустройствено планиране.

Моловете отбелязват устойчиво нарастване на посещаемостта, оборотите на търговците, наемните нива и заетостта на площите. В този контекст  оптимизациите на микса от наематели ще продължават, като усилията ще бъдат насочени към привличане на разнообразни и атрактивни брандове, които да отговорят на променящите се предпочитания на потребителите. Очаква се моловете да засилят своя фокус върху интеграцията на иновативни концепции, като например зони за забавление и събития, които допълват традиционното пазаруване.

Наемните нива ще останат стабилни в краткосрочен план, с перспектива за увеличение при висококачествените проекти в бъдеще. Това се дължи на недостига на свободни площи, нарастващото търсене от страна на местни и международни търговци, както и на повишената покупателна способност на населението.

Тенденции в откриването на търговски площи 

Тенденция към откриване на повече монобрандови магазини се засилва още повече. Това е ясен индикатор за развитието на пазара, тъй като самостоятелните концепции позволяват по-ефективно представяне и позициониране на конкретни марки. Част от еволюцията в търговията е и засиленият интерес към модерни аутлет формати, разположени в самостоятелни обекти. Тези подходи отговарят на нарастващите очаквания на потребителите за персонализирано преживяване и лесен достъп до брандовете.

Последвайте businessnovinite.bg в INSTAGRAM

Последвайте businessnovinite.bg във FACEBOOK

Последвайте businessnovinite.bg в LINKEDIN

Съдържанието е информативно и не представлява консултация, препоръка или съвет за вземане на инвестиционно решение.

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст

Виж всички предложения от брошурата тук