
След срив на борсите: Доналд Тръмп ще си купи Teslа
На 10 март акциите на пионера в производството на електромобили Tesla поевтиняха с повече от 15%
Пазар на търговски площи в България към края на 2024 г. и прогноза за 2025 г.
През изминалата година в България бяха открити 2 търговски парка - Видин Плаза и Ритейл Парк Велинград. Това се вижда в последния доклад на Colliers за развитието на пазара на търговски площи към края на 2024 г.
С това общата отдаваема площ на всички действащи търговски паркове в страната през разглеждания период възлиза на около 474 500 кв. м., разположени в 38 обекта. Малките проекти под 5,000 кв.м. се развиват с доста бърз темп, като броят им е 26 с отдаваема площ от 83,000 кв.м. Пет търговски парка са в активен строеж, което ще добави 16 600 кв.м. към общото предлагане.
Търговските центрове в големите градове продължават да се характеризират с високи заетост, посещаемост, обороти на търговците и наемни нива. Свободните площи в установените проекти варират между 0,1% и 7,8%. Няколко търговски центъра в страната са в различна степен на репозициониране. В резултат на силното търсене, наемните нива за първокласна площ в моловете отбелязват повишение и постигат най-високи стойности за последните пет години. В София те възлизат на 45 евро на кв.м. на месец.
Заетостта в търговските центрове в столицата към края на 2024 г. остава висока. Средното ниво на свободни площи в установените обекти е малко под 3,0%, което е много близо до най-ниската стойност за последните години. Няма промяна в общия обем отдаваема площ в търговските центрове през втората половина на годината, тъй като липсват нови проекти. През разглеждания период усвоените пространства в този формат в София са над 8 400 кв. м, а за цялата 2024 г. – над 22 200 кв. м.
Главните търговски улици отчитат добра динамика. Незаетите площи на булевард „Витоша“ са само 2%, според доклада. След като през 2021 г. търговците, опериращи в секторите "Мода" и "Заведения", бяха с по равен дял от площите главната търговска улица, през изминалата година сектор "Мода" се увеличи до 33%, а делът на заведенията остана непроменен до 24%. Наемите на бул. „Витоша“ в столицата, според последните данни на Colliers, са 58 евро на квадратен метър на месец.
От големите градове Пловдив остава на първо място по брой търговски паркове с общо 5 функциониращи с над 63,200 кв.м. отдаваема площ. Има един проект в активен строеж, в който се предлагат 21 000 кв.м. Усвоените площи в търговските центрове в Пловдив за цялата година са над 3 400 кв. м., като повече от 30% от тях са заети от търговци в сектор Мода, следвани от магазини за електроника и Заведения с по 19%. Наемите регистрират увеличение до 32 евро, поради продължаващ интерес от нови наематели, както и от подновяващи договорите си съществуващи такива.
Във Варна обемът на усвоени площи в търговските центрове през изминалата година е 6,500 кв. м. Това е най-високата стойност за последните четири години. Нивата на заетост в установените търговски центрове се покачват до над 95%. Наемите в същите бележат ръст до 30 евро.
В Бургас предлагането е непроменено, като градът остава един от малкото областни такива без действащ търговски парк. Усвоените площи в двата търговски центъра през годината са едва 400 кв. м., което може да се обясни с липсата на налични площи в установения проект и с предстоящото репозициониране на другия. Наемите в търговски центрове следват националната тенденция на увеличение и достигат 30 евро, а на главните търговски улици остават без промяна – 23 евро.
В перспектива търговските паркове ще продължават да се развиват и ще обхващат все по-голяма част от страната. С навлизането на пазара в етап на насищане, инвеститорите няма да могат да разчитат на статута си на единствен проект в дадено населено място. Успехът на новите паркове ще зависи основно от тяхното правилно позициониране и способността им да предлагат конкурентни предимства. Големите инвеститори са се концентрирали предимно в София, където се очаква значителен ръст на предлагането на нови търговски площи. В столицата активно се строят два нови търговски парка, както и разширение на съществуващ, като тяхното завършване е планирано за 2025 г. Обявени са инвестиционни намерения за още шест проекта, които все още се намират в процес на градоустройствено планиране.
Моловете отбелязват устойчиво нарастване на посещаемостта, оборотите на търговците, наемните нива и заетостта на площите. В този контекст оптимизациите на микса от наематели ще продължават, като усилията ще бъдат насочени към привличане на разнообразни и атрактивни брандове, които да отговорят на променящите се предпочитания на потребителите. Очаква се моловете да засилят своя фокус върху интеграцията на иновативни концепции, като например зони за забавление и събития, които допълват традиционното пазаруване.
Наемните нива ще останат стабилни в краткосрочен план, с перспектива за увеличение при висококачествените проекти в бъдеще. Това се дължи на недостига на свободни площи, нарастващото търсене от страна на местни и международни търговци, както и на повишената покупателна способност на населението.
Тенденция към откриване на повече монобрандови магазини се засилва още повече. Това е ясен индикатор за развитието на пазара, тъй като самостоятелните концепции позволяват по-ефективно представяне и позициониране на конкретни марки. Част от еволюцията в търговията е и засиленият интерес към модерни аутлет формати, разположени в самостоятелни обекти. Тези подходи отговарят на нарастващите очаквания на потребителите за персонализирано преживяване и лесен достъп до брандовете.
Последвайте businessnovinite.bg в INSTAGRAM
Последвайте businessnovinite.bg във FACEBOOK
Последвайте businessnovinite.bg в LINKEDIN
На 10 март акциите на пионера в производството на електромобили Tesla поевтиняха с повече от 15%
Сградата ще е с с капацитет от 100 000 места
Инвестицията е на стойност от близо 1 млн. лева