Коронацията на крал Чарлз III струва на данъкоплатците 72 млн. паунда
52 % от лондончани не смятат, че коронацията трябва да се плаща от данъкоплатците
Но колко може да се спечели от събирането на мъх?
Мъхът е горски продукт, който се използва в козметичната индустрия, но също така и за декорации и градинарство. Но колко може да се спечели от събирането на мъх на Балканите и какви са предизвикателствата пред колекционерите?
Средната цена на мъха, според македонската медия „Денар“, е 1 евро за килограм.
Но цената не е еднаква за всички видове мъх, защото тя зависи от качеството, вида и сезона на събиране.
„Ако няма достатъчно мъх в Сърбия, България и Босна, тогава цената се вдига. Изнася се в чужбина, използва се най-вече в козметичната индустрия“, обяснява един от купувачите.
„Денар“ разговаря и с събирач на мъх, а именно 50-годишният Стоян, жител на Македонски брод.
Той разказва, че на ден събира от 8 до 10 килограма, които продава на купувачите.
„От дете събирам мъх, тук е традиция. С това мога да спечеля малко, да си платя сметките, да си купя храна. Не е лесна работа, трябва да се мине през горите, да се бере на ръка. Но си струва. Събирам около 10 килограма мъх на ден и го продавам за 10 евро”, казва Стоян.
По думите му много хора от селата са се отказали да събират мъх, защото не им се изплаща или усилията им се струват твърде големи.
„Много заминаха за градовете или в чужбина, търсейки по-добър живот. Селата се опразват, младите хора не искат да работят тази работа. Аз съм един от последните събирачи на мъх в Македонски брод“, казва той.
Мъхът е част от македонското природно богатство, но и от културното наследство. Събирането на мъх е вековна традиция, която днес е изправена пред изчезване.
Дали тази дейност ще има бъдеще зависи от интереса на пазара, но и от подкрепата на държавата и местната общност.
Във ВИДЕОТО можете да видите кои ще са професиите на бъдещето!
52 % от лондончани не смятат, че коронацията трябва да се плаща от данъкоплатците
Дизайнът се основава на руска междуконтинентална балистична ракета
Потребители си поръчват еднакви продукти за проба и после ги връщат, което е проблем за бизнеса