Над 70% от българските компании разчитат на вътрешнофирмени инвестиции за внедряване на иновации

БГ Бизнес
 

Най-иновативните сектори са IT, финанси, застраховки и хранителни стоки

Според проучване за за отражението, което остави пандемията в сектор „Иновации“ за българските компании на агенцията за пазарни проучвания JTN показва, че половината участници в проучването посочват, че пандемията се е отразила негативно на печалбата им (49%), имали са повече оперативни разходи (56%), по-малко на брой активни клиенти (53%), както и проблеми с достъпа до материали и суровини (49%).

Според проучването 37% от фирмите в секторите IT, финанси, застраховки и хранителни стоки са иновативни, а 48% от сферата на строителството и нехранителни бързооборотни стоки не прилагат достатъчно иновации в дейността си.

Над 70% от мениджърите твърдят, че окуражават служителите си да споделят идеите си за развитието на компанията и посочват, че подсигуряват иновациите основно чрез вътрешнофирмени инвестиции.

Под 10% са компаниите, които разчитат на държавни или европейски финансови средства.

Повече от половината анкетирани ръководни кадри смятат, че бюрокрацията, административната и данъчната тежест върху компаниите трябва да намалее. Като основни пречки за развитието на иновациите в България те посочват слабата държавна подкрепа и липсата на достатъчно квалифицирани и мотивирани кадри.

През изминалата година компаниите са въвеждали иновации най-често  по отношение на нови начини за насърчаване се продажбите (43%) и усъвършенстване на наличните фирмени продукти и услуги (38%) като допълнителен ефект на кризата и реакция на извънредното положение.

Всяка втора фирма е решена през 2022г да търси нови възможности за развитие и да увеличи обема на производството си. Най-честите притеснения през настоящата година са свързани с ръста на цените за;

  • Електроенергия (60%);
  • Намалената покупателна способност на потребителите (51%);
  • Повишения инфлационен натиск (47%);
  • Недостига на кадри (45%).

Като топ 3 най-силни страни на икономиката в България запитаните са посочили туризма, информационните технологии и земеделието. Според тях секторите, които се нуждаят най-много от допълнително развитие са именно:

  • Земеделие (60%);
  • Туризъм (55%);
  • Образование (50%);
  • Здравеопазване (49%).

Проучването е проведено сред 200 основатели, собственици на български компании и мениджъри на високи ниво от разнообразни сфери, мъже и жени на възраст 30-61+ години, балансирани по пол, възраст, местожителство и размер на населеното място. Теренната работа е реализирана с онлайн потребителски панел JTN Panel, по методологията CAWI (Computer Assisted Web Interviewing). Всички набрани данни са верифицираци с технологично-аналитичния метод Field Detective.

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст