Над 600 хил. евро за предизборна реклама във Facebook: Коя партия похарчи най-много?

Проверихме тези от тях, които за посочения период са изразходвали повече от 1 000 евро

 

Парите за реклама в медиите традиционно са най-голямото перо от партийните разходи по време на предизборни кампании. И в месеца преди местните избори.

Голяма част от партиите концентрират уеб рекламите си в социалните мрежи и основно Facebook. Палтформата в България се иизползва от 4,6 млн. души.

С оглед на това не е учудващо, че партиите все повече залагат на промотиране в тази социална мрежа по време на предизборни кампании.

„Този тип реклама има няколко предимства. На първо място тя предоставя много добра възможност за насочване на послания към конкретни групи от избиратели. По този начин се увеличава ефективността на похарчените средства. Също така тази реклама често изисква много по-малък екип от експерти за изпълнение. Ефектът от популяризираното съдържание продължава да съществува и след изтичането на платения период чрез споделянията и коментарите на последователи, достигайки повече симпатизанти“, казват от Институт за развитие на публичната среда.

Снимка: Институт за развитието на публичната среда

Данни за рекламата във Facebook

Данните, включени в проучването, обхващат периода от 09.08. 2023 г. до 06.11.2023 г.

Това е периодът, в който протече организацията на изборите и същинската предизборна кампания, в т.ч. и за втория тур по места. В този период е имало общо 532 страници в България, инвестирали суми от 100 и повече евро, за реклама на съдържание, свързано с избори, политика или социални теми.

Отделихме само политическата реклама, като поставихме фокус върху организациите и физическите лица, които са извършвали заплащането.

Проверихме тези от тях, които за посочения период са изразходвали повече от 1 000 евро. Обобщената информация за 10-те политически субекта, разходвали най-много, е представена в следващата графика.

Особености на рекламата във Фейсбук 

От данните става ясно, че политическата реклама в социалните мрежи е все по-използвана в предизборните кампании у нас. Някои партии и кандидати отделят значителни средства за реклама във Фейсбук, почти съизмерими с разходите за отразяване в телевизиите с национален обхват.

Комуникирането на посланията в социалната мрежа дава по-голям шанс за малките партии и новите кандидати, които нямат достатъчен ресурс за платени материали в традиционните медии. Facebook е и лесен и ефективен канал за предаване на посланията към избирателите. 

Установяването на окончателните суми, вложени за политическа реклама в социалната мрежа е все още силно затруднено, въпреки въведените в последните години правила за повишена прозрачност. Сред причините за това е фактът, че редица кандидати финансират от свое име постовете си във Фейсбук без да е възможно да се установи партията/коалицията, която ги е издигнала. Има и случаи на партийни активисти, които не са участвали в местните избори, но спонсорират реклами за кампаниите на кандидати по места. 

Информация за окончателните разходи на участниците в местните избори ще получим, когато бъдат публикувани отчетите им от кампанията. В тях обаче също няма отделна графа, в която да бъдат отчитани средствата за реклама в социални медии.

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст