КЗП започва проверки за намаленията на цените в магазините

БГ Бизнес

Търговците използват различни маркетингови подходи и трикове с цел привличане на повече клиенти

Комисията за защита на потребителите започва проверки за намаленията на цените в търговската мрежа и онлайн търговията от началото на следващата седмица, съобщава КЗП, цитирани от БТА. 

Определянето на цените на дадените стоки и услуги е право на търговеца и законодателството не предвижда регулиране на тяхното равнище. Съобщението за намаление е способ, чиято цел е стимулиране на продажбите.

Търговците използват различни маркетингови подходи и трикове с цел привличане на повече клиенти. Именно затова законодателството е въвело допълнителни, специфични изисквания по отношение формулирането на анонсите и най-вече при обозначаването на цените на стоките, когато провеждат кампании за намаление. Мотивът е оптимална защита правата на потребителите.    

Изискване при намаляване на цените е старата цена да е прилагана поне един месец преди съобщението за намаление. Това се прави с цел да не се спекулира от страна на търговците и да се създава илюзорна представа за едно намаление, което на практика е фиктивно. Потребителят не може да бъде привличан с шумна кампания за намаление, която да трае по-малко от един ден, задължително е върху етикета да са посочени старата и новата цена. Търговецът би могъл да посочи и процента на отстъпката. 

Снимка: iStock
Ако в магазина има стотици стоки, а само 4-5 от артикулите са намалени с 50%, не би било коректно на витрината да пише намаление - с 50%. Понякога търговците разпространяват твърде голям тираж брошури с промоционални стоки, но може да се окаже, че в търговските обекти липсват наличности от тях. Или пък цените в брошурата да не съвпадат с реалните в магазините от веригата, посочват от КЗП.

Снимка: Reuters

Проверките имат и превантивен характер и се провеждат в навечерието на така станалия популярен в последните години „Черен петък“, който се провежда в края на ноември. При повишения темп на пазаруване през този период, който все по-вече се разширява като времетраене, е възможно прилагането на нелоялни търговски практики от страна на някои търговци.

Снимка: Reuters

Умишлени действия на търговеца, които имат за цел подвеждане на потребителя или да го накара да купи нещо при условия, които не са били достатъчно ясно обявени в началото или в движение се опитва да променя правилата – всичко това са нелоялни търговски практики, които се санкционират до 30 000 лв. при първоначално нарушение и до 50 000 лв. при повторно.

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст